ôsmy ročník Ceny Dionýza Ilkoviča bol opäť venovaný výnimočným pedagógom a nepedagogickým pracovníkom základných a stredných škôl, ktorí prehlbujú záujem mladých o prírodné vedy a inšpirujú študentov k vedeckej kariére. Cena Dionýza Ilkoviča je jedinečný spôsob, ako verejne vyzdvihnúť túto prácu a pripomenúť si, že úspechy mladých talentov sú postavené na skúsenostiach, trpezlivosti a osobnej oddanosti ich mentorov.
Veda a vzdelávanie ako piliere budúcnosti Slovenska
8. ročník Ceny Dionýza Ilkoviča sa uskutočnil 13. novembra v bratislavskej Redute. Aj tento rok prebralo záštitu nad podujatím minister školstva Tomáš Drucker, čím vyjadril uznanie výnimočným pedagógom, ktorí vychovávajú budúce generácie vedcov a vedkýň. „Podpora vedy a rozvoj prírodovedného vzdelávania sú kľúčovými piliermi, na ktorých môžeme budovať Slovensko ako krajinu inovácií a pokroku. Naša ekonomika dnes čelí nedostatku kvalifikovaných odborníkov v technických odboroch, ktorí by mohli podporiť hospodársky rast a konkurencieschopnosť krajiny,“ uviedol Drucker a dodal, že investície do prírodovedného vzdelania môžu priniesť nové inovatívne riešenia, ktoré udržia Slovensko na čele moderných technologických trendov.
Podľa ministra však posilňovanie prírodovedného vzdelávania na stredných školách nie je dôležité len z pohľadu budúcich technických absolventov. „Štúdium predmetov ako matematika, fyzika či informatika poskytuje základ pre rozvoj analytického a kritického myslenia, učí nás logike a argumentácii, čím rozvíja zručnosti, ktoré majú uplatnenie aj mimo oblasti prírodných vied a využije ich v bežnom živote každý a každá z nás,“ dodáva Drucker.
Nadácia Dionýza Ilkoviča, ktorá každoročne udeľuje toto ocenenie, tento rok zaznamenala rekordný počet nominácií, čo podľa jej správcu Pavla Demeša potvrdzuje, že Slovensko má množstvo kvalitných pedagógov. „Ocenené pedagogičky prispievajú k vízii inovatívneho Slovenska spôsobom, ktorý ďaleko presahuje ich bežné povinnosti – inšpirujú a vedú mladých ľudí k zvedavosti a kritickému mysleniu, podporujú ich v účasti na vedeckých olympiádach a tým prispievajú k výchove novej generácie vedcov, vedkýň a technických odborníkov. Ich práca si zaslúži uznanie.“
Ich študenti dosahujú medzinárodné úspechy
Tohtoročné finalistky Ceny Dionýza Ilkoviča - Martina Gánovská zo Strednej odbornej školy polytechnickej Jana Antonína Baťu vo Svite, Mária Wagnerová z gymnázia v Žiari nad Hronom a Hedviga Turčeková z Evanjelického gymnázia J. A. Komenského v Košiciach - sú výnimočné učiteľky, ktoré svojím prístupom vzbudzujú v študentoch záujem o vedu. Martina Gánovská, víťazka tohto ročníka, sa zameriava na experimentálne vyučovanie chémie a snaží sa študentom priblížiť vedu prostredníctvom praktických projektov a riešenia aktuálnych problémov, ako je ochrana životného prostredia. „Veda má reálny dopad na naše životy, a preto sa snažím inšpirovať študentov, aby sa nebáli skúmať a objavovať,“ uviedla Gánovská.
Medzinárodné úspechy, ktoré študenti dosahujú na olympiádach a predmetových súťažiach, sú podľa Gánovskej často výsledkom spoločného zanietenia. „Je dôležité, aby mali talentovaní mladí ľudia príležitosť zúčastňovať sa predmetových súťaží a olympiád, kde môžu zviditeľniť a reprezentovať Slovensko aj v zahraničí. Podpora pre prírodovedné vzdelávanie im otvára dvere k lepším možnostiam a nám, učiteľom, dáva nástroje, ktoré potrebujeme na to, aby sme ich čo najlepšie pripravili na budúcnosť,“ dodáva Gánovská.
Prieskum ukázal podporu učiteľov pre povinnú maturitu z matematiky
Podľa predsedu poroty Ceny Dionýza Ilkoviča, Martina Plescha, ktorý je zároveň predsedom Medzinárodného turnaja mladých fyzikov, existuje viacero spôsobov, ako môžeme podporiť výchovu mladých vedeckých talentov a zaručiť, že Slovensko bude mať viac absolventov prírodovedných predmetov. V súčasnosti prebieha diskusia o posilnení prírodovedného vzdelávania na stredných školách, najmä zavedením povinnej maturity z matematiky.
„Nadácia Dionýza Ilkoviča každoročne uskutočňuje prieskum medzi svojimi alumnistami na aktuálne témy súvisiace so vzdelávaním, pretože veríme, že špičkoví učitelia s rokmi praxe a významnými úspechmi majú cenný vhľad do týchto otázok. Tento rok sme sa zamerali práve na tému maturity z matematiky a skúmali sme, ako ju vnímajú samotní učitelia,“ približuje Plesch.
Do prieskumu sa zapojilo 52 pedagógov prírodovedných predmetov z celého Slovenska, ktorí svojou prácou výrazne prispievajú k rozvoju mladých vedeckých talentov. Väčšina z nich má viac než 21 rokov praxe, čo ich pohľadu na aktuálne otázky vzdelávania dodáva mimoriadnu váhu.
Prieskum ukázal, že takmer dve tretiny učiteľov podporujú zavedenie povinnej dvojúrovňovej maturity z matematiky. Až 69 % učiteľov verí, že tento krok by mohol zvýšiť vzdelanostnú úroveň študentov na stredných školách. Väčšina učiteľov matematiky sa domnieva, že povinná maturita by pozitívne ovplyvnila odborné predmety, ako sú fyzika, informatika a chémia, tým, že by odbremenila ich kolegov od nutnosti opakovane vysvetľovať základné postupy.
Na druhej strane takmer tri štvrtiny učiteľov upozorňujú na riziko, že väčšina študentov by si v prípade dvojúrovňovej maturity vybrala nižšiu úroveň. „Okruh študentov pripravených na technické a prírodovedné štúdium by sa tak napriek zavedeniu povinnej maturity z matematiky nemusel zvýšiť,“ vysvetľuje Plesch. Podľa učiteľov by rozhodnutie študentov zvoliť si vyššiu úroveň maturity mohlo závisieť aj od požiadaviek vysokých škôl.