.doučovanie, ktoré zmenilo svet
Čo s tým? Učiteľ predsa nemôže individuálne dovysvetľovať učivo každému jednému žiakovi, ktorý zaostáva. Alebo žeby predsa? V poslednom čase rozvíril vzdelávacie vody neziskový projekt Salmana Khana, bývalého finančného analytika, ktorý sa rozhodol „zahodiť“ svoju sľubnú kariéru, aby doučoval matematiku. Individuálne, jeden na jedného, učí tri a pol milióna študentov mesačne na svojej stránke www.khanacademy.org.
Všetko sa to začalo nezištným Salmanovým nápadom, pomôcť svojej sesternici Nadii s doučovaním matematiky. Keďže on žil v Bostone a ona v New Orleans, nahrával jej vysvetlenia v podobe krátkych (cca 10-minútových) videí na YouTube. Nadii taký spôsob vyhovoval, pretože video mohla kedykoľvek zastaviť, pretočiť či preskočiť pasáže, ktorým už rozumejú. Napočudovanie však videá začali sledovať a chváliť aj úplne cudzí ľudia. Nakoniec sa celé „doučovanie“ skončilo tým, že Khan opustil svoju dobre platenú prácu a založil dnes už slávnu Khan Academy.
Neuspokojil sa však len s videami. Vytvoril systém hierarchicky usporiadaných tém a súvisiacich pojmov, ktorý ponúka študentom videá a príklady na základe toho, čo už vedia a odhaľuje im čoraz viac neznámych oblastí. Zároveň im poskytuje možnosť postupovať vlastným tempom a vybrať si, čo ich práve zaujíma. Od sčítania až po diferenciálne rovnice. Je tam všetko. Vedomosti sa dajú testovať hravou formou v skúšobnom móde a študenti aj učitelia majú prístup k prehľadu a štatistikám úspešnosti.
.obrátená trieda
Khanove videá si po čase všimli aj učitelia a začali premýšľať, ako by ich mohli využiť na zefektívnenie vyučovania. Tak sa zrodil model tzv. obrátenej triedy (flipped classroom). V obrátenej triede si žiaci „výklad“ pozrú doma, vo forme videí z Khan Academy, svojím vlastným tempom. „Domáce úlohy“ potom riešia v škole s učiteľom a so spolužiakmi. Učitelia majú k dispozícii špeciálne konto, cez ktoré sledujú aktivitu svojich žiakov. Ľahko tak odhalia, ak niektorý žiak stagnuje v niektorej z oblastí. Môžu sa tiež osobitne venovať problémovým pojmom a znovu ich vysvetliť, alebo voliť úlohy podľa individuálnych potrieb žiakov. Alebo môžu nechať spolužiakov pomáhať si navzájom. Keď učiteľ vidí, že žiak už dávno zvládol učivo na výbornú, zatiaľ čo iný sa s ním ešte trápi, môže ich nechať pracovať na príkladoch spolu. Hlavnou myšlienkou obrátenej triedy je odbremeniť učiteľov od rutinných činností, ktoré sa dajú nahradiť on-line štúdiom a poskytnúť im viac času na interaktívne vyučovanie, diskusie, hry alebo náročnejšie problémy.
.už aj v slovenčine
Dnes už Khan Academy obsahuje okrem matematiky viac ako 2000 videí z iných oblastí: biológie, chémie, medicíny, fyziky, astronómie, ekonómie a ďalších. Ich výhodou je, že ich možno pomerne jednoducho preložiť do ľubovoľného jazyka, čo sa aj deje. Aj do slovenčiny je už preložených okolo 250 videí. Pričinila sa o to skupina dobrovoľníkov, koordinovaná neziskovou organizáciou P-MAT, ktorá je oficiálnym zástupcom Khan Academy na Slovensku.