Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Prijateľná lož

.radovan Bránik .spoločnosť

V Šamoríne sa odohrala udalosť, ktorá otriasla verejnou mienkou a zapríčinila paniku medzi obyvateľmi. Judita Nagyová sa priznala k bosoráctvu a udala tri priateľky, že po nociach lietali na hrady v Hainburgu, Svätom Jure, Devíne a pristávali aj na veži kostola v Holiciach.

Prijateľná lož DAVID NEFF/MAFRA/PROFIMEDIA
Trojnásobný slovenský premiér Vladimír Mečiar, ktorý používal lož ako pracovnú metódu. Zľudovelo jeho klamstvo, s ktorým v roku 1998 odchádzal z politiky, že celý jeho nadobudnutý majetok tvorí ojazdený Opel Corsa. Neskôr sa ukázalo, že získal rozsiahle nehnuteľnosti. FOTO - DAVID NEFF/MAFRA/PROFIMEDIA

Judita okrem toho uriekla manželku Imre Pogácsasütőa, ktorá krátko po pôrode umrela, počarovala niekoľkým koňom, ktoré umreli tiež a kravy v celom meste stratili mlieko pre jej svojvôľu. Juditina spolupáchateľka, manželka pána Prikliho, mala pohlavný styk s diablom, zatracovala ľudí ako na bežiacom páse a privolala krupobitie hneď dvakrát.

Kým sa skončilo vypočutie, stihli štyri bosorky namočiť do prípadu ďalších 21 ľudí a priznať sa k ďalším neuveriteľným ukrutnostiam. Súd sa skončil 26. septembra 1691 drakonickými rozsudkami a spravodlivosť zvíťazila. Z výroku súdu vyplýva, že Pán Boh ďalej nechcel strpieť takéto zlo a menované vypovedali pravdu z vlastnej vôle.

Pri čítaní zápisnice z pojednávania sa často opakuje formulácia o vypočutí mučením. Obvinené údajne vypovedali pred mučením, počas neho a aj po ňom, vždy však z vlastnej vôle. Existujúci súdny poriadok pripúšťal fyzické týranie a dokonca ho odporúčal v prípadoch, v ktorých sa dal očakávať silný odpor podozrivého a snaha klamať.

Išlo o jeden z mnohých neúspešných pokusov spoločnosti vyrovnať sa s nepravdou a jej následkami. Tragický pokus, ktorý dokazuje, že neprimerané násilie nemá zázračnú schopnosť donútiť klamára k pravdovravnosti: naopak, dokáže urobiť podvodníka aj z človeka pevného charakteru. Toto je zásadný argument proti krutým vyšetrovacím metódam smerovaným proti telesnej integrite.

Oveľa efektívnejšie funguje psychický nátlak, o úspechu však rozhoduje najmä skúsenosť vyšetrovateľa a jeho schopnosť zachovať si profesionálny odstup od situácie. Ak ju stratí a začne solidarizovať s plačúcim podozrivým, prudko sa zvyšuje riziko, že podľahne manipulácii. Klamári používajú silné zbrane a nie je jednoduché im odolať.

.definícia lži

Zatiaľ čo pravdu možno definovať relatívne jednoducho, s definíciou lži to také jednoduché nie je. Lož má množstvo podôb, množstvo foriem, je často neuchopiteľná a ak vôbec niekedy, príde sa na ňu často príliš neskoro. Klamári majú zlú povesť a ak sú odhalení, strácajú úctu a rešpekt okolia. Klamstvo je často synonymom zla a mnohí muži viery v ňom videli tvár a dielo samotného diabla. Je zaujímavé, že zatiaľ čo v časoch prosperity Rímskej ríše bola lož považovaná za istý druh umenia a odsudzovali ju iba beznádejní romantici typu Aristotela, v ranom kresťanstve k nej mala prudký odpor absolútna väčšina vtedajších lídrov.

"Treba si uvedomiť, že nevypovedanie pravdy nie je nevyhnutne lžou."

Ešte v časoch Tomáša Akvinského bolo dominantným presvedčenie, že akékoľvek klamstvo je nemorálne. Názor Sv. Jána Zlatoústeho, že klamstvo, ktorým sa usilujeme pomôcť blížnemu, asi nie je zlé, bol, a je dodnes pre mnohých veriacich za hranicou prijateľnosti. V banálnych situáciách tak dokážu správne konať mnohí. Ale čo robiť v okamihu, keď na dvere vášho domu klope gestapo a pýta sa, či ukrývate židov? Pravda by ich zabila, lož by im zachránila život. Ak poviete pravdu a pošlete ich na smrť, ostanete dobrým kresťanom?

A ostanete dobrým kresťanom, ak budete klamať v nádeji, že im tým zachránite život? Kňaz Miroslav Lettrich k tomu hovorí: „Treba si uvedomiť, že nevypovedanie pravdy nie je nevyhnutne lžou. Teda ak neklamal, len nepovedal pravdu, o hriechu sa hovoriť nedá v žiadnom prípade. Ak klamal, tak áno, porušil Boží zákon. Ale či je toto porušenie Desatora hriechom, je otázne, v spomenutom prípade je to skôr vylúčené.“

Rok 2006, Budapešť: Maďarský premiér Ferenc Gyurcsány počas tlačovej konferencie v čase, keď sa objavila nahrávka, na ktorej tvrdil, že jeho vláda klamala voličom ráno, na obed aj večer. ATTILA KISBENEDEK/ AFP/PROFIMEDIARok 2006, Budapešť: Maďarský premiér Ferenc Gyurcsány počas tlačovej konferencie v čase, keď sa objavila nahrávka, na ktorej tvrdil, že jeho vláda klamala voličom ráno, na obed aj večer. ATTILA KISBENEDEK/ AFP/PROFIMEDIA

Kňaz Lettrich tvrdí, že hriechom je iba vedomé a dobrovoľné porušenie Božieho zákona. Ide pritom o ľahký, všedný hriech, ktorý sa ťažkým stáva v okamihu, keď je lžou inému spôsobená veľká škoda, alebo páchateľa viedol zlý úmysel. Iba ťažký hriech pritom bráni prístupu do neba.V katechéze sa však uvádza, že klamstvo je hriechom samo osebe a nie na základe následkov. Že nemožno posudzovať moralitu skutkov na základe toho, či spôsobia dobrý, alebo zlý účinok.

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite