ak prirátame poplatky za nadštandardné služby, ako je napríklad prítomnosť blízkej osoby (20 – 30 eur), výber pôrodníka (100 – 300 eur), nadštandardná izba s vlastnou toaletou a kúpeľňou (15 – 70 eur na deň), za ktoré si ženy priplácajú, je to balík peňazí. Napríklad podľa počtov vykonaných epidurálnych analgézií mala Univerzitná nemocnica Bratislava zo všetkých svojich troch nemocníc inkasovať vlani viac ako 300-tisíc eur. Tieto platby však nie sú priamo určené pre gynekologicko-pôrodnícke alebo novorodenecké oddelenia. Smerujú do pokladne nemocnice a o ich využití rozhoduje manažment nemocnice. Ziskové oddelenia tak vykrývajú oddelenia stratové.
Vyhovárať sa na nedostatok financií je u nás populárne. Za dva roky, ktoré sa venujeme téme pôrodníctva, sme si uvedomili, že slovenské pôrodníctvo pokrivkáva v niečom, čo by ani financie vyriešili. Lebo rešpekt, slušná komunikácia a prístup sa kúpiť nedajú. Práve z ich nedostatku vyplýva veľa problémov, ktoré sme opisovali v predchádzajúcich siedmich článkoch. Nerešpektovanie práv rodičiek, ignorovanie želaní rodičiek, chýbajúca základná slušnosť a často aj úplne absentujúca komunikácia.
Pritom množstvo štúdií dokazuje, že komunikácia má priamy vplyv na spokojnosť so zdravotnou starostlivosťou. Komunikácia zameraná na rodičku a podporu jej sebadôvery má vplyv na vnímanú kvalitu poskytovanej starostlivosti. To, ako sa zdravotnícky personál správa a aké postoje zaujme k rodičke, boli podľa
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.