otázka teda neznie, či je vzdelávanie dobré, potrebné, alebo zlé a zbytočné, ale koľko vzdelávania je dobré a potrebné a koľko je už zlé a zbytočné. Ide tak o otázku hraničných veličín – prináša posledné euro investované do školstva stále väčšiu hodnotu ako to jedno euro, alebo už menšiu?
.pedagogické maximum
Na voľnom trhu tento problém rieši neviditeľná ruka pomerne efektívne, verejnej správe sa to veľmi nedarí. Žiadny analytik sa nemusí zamýšľať, či vyrábame dosť alebo už veľa smartfónov, či je v obchodoch dosť hygienických potrieb, alebo nedostatok, prípadne či existuje dostatok jazykových škôl. Naopak viditeľná ruka politika v týchto kalkuláciách často zlyháva. Príklad: z verejných financií je každoročne financované štúdium asi pre 10 000 študentov 14 pedagogických fakúlt. Toto číslo je obrazom absurdnej neefektivity a plytvania, nech už ho stiahneme k hocakému základu.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.