mária Ferenčuhová, filmová teoretička
Učitelia základných škôl si zaslúžia plat, z ktorého môžu nielen vyžiť, ale aj kvalitne žiť. No škola potrebuje peniaze nielen na platy učiteľov, ale aj na svoju prevádzku.
Predstavme si takúto situáciu: učiteľka má v triede istý počet detí so špecifickými potrebami učenia či s poruchami pozornosti. Škola práve pre ne zaviedla metódu vysokoefektívneho učenia. Na jej udržanie však potrebuje školených učiteľov, ktorým musí zaplatiť. Musí aj nakúpiť drahšie špeciálne učebnice a pomôcky. Potrebuje teda buď finančnú rezervu alebo príspevky od rodičov. Stačí, aby sa v triede ocitlo viacero detí, ktorých rodičia si doplatok nemôžu dovoliť (a takých rodičov na Slovensku nie je málo!) a škola nebude mať dosť peňazí. Čo urobí? Vráti sa ku klasickým metódam učenia a k najlacnejším učebniciam. Hoci jej žiakom vyhovujú menej.
Toto je aj môj príbeh - synovi som vybrala práve takú základnú školu, ktorá metódu vysokoefektívneho učenia zaviedla. Ale upustila od nej po niekoľkých rokoch aj pre nedostatok financií.
zuzana Petková, zástupkyňa šéfredaktora v týždenníku Trend
Pomohlo by to udržať kvalitných učiteľov na škole. Najmä tu v Bratislave majú mladí, šikovní učitelia mnoho iných príležitostí, kde môžu budovať kariéru za oveľa vyššiu mzdu. V štátnej škole na Mierovej ulici v Bratislave, kam chodí syn, je preto vysoká fluktuácia.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.