programové vyhlásenie vlády podľa učiteľov nie je záväzným dokumentom. Konkrétne programové vyhlásenie pre roky 2012 až 2016 nepracuje s konkrétnymi časovými či číselnými záväzkami.
„Nevieme vyhodnotiť neurčité vyjadrenia, s ktorými tento dokument pracuje,“ hovorí Vladimír Crmoman z Iniciatívy slovenských učiteľov. Ide o pojmy typu vláda sa sústredí, vláda prehodnotí, vytvorí podmienky, bude venovať zvýšenú pozornosť atď.
Aj napriek nepresným formuláciám našla Iniciatíva slovenských učiteľov týchto 15 bodov, ktoré vláda nesplnila.
1. Vláda nezabezpečila výraznejšie postavenie učiteľov všetkých stupňov škôl, nezvýraznila ich celospoločenskú pozíciu.
2. Vláda systémovo neriešila zlepšenie ohodnotenia zamestnancov rezortu školstva podľa ich kvality.
3. Vláda si neuvedomila, že nevyhnutným predpokladom ďalšieho rozvoja školstva bude tiež obnova disciplíny na základných a stredných školách založenej na prirodzenom vzore a autorite.
4. Vláda neskvalitnila prípravu budúcich učiteľov a odborných zamestnancov na vysokých školách.
5. Vláda nezvyšovala objem finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu na posilnenie školstva, vedy a výskumu.
6. Vláda nevytvorila také legislatívne podmienky, aby školy museli pri tvorbe plánov výkonov zohľadňovať aj požiadavky trhu práce
7. Vláda nezjednodušila a nezefektívnila udeľovanie kreditov.
8. Vláda neodstránila byrokraciu a administratívu uspokojivo.
9. Vláda nevytvorila legislatívne podmienky, aby Štátna školská inšpekcia rozšírila svoj výkon o metodickú pomoc.
10. Vláda nenastavila nový systém riadenia a financovania regionálneho školstva, tým že:
11. Nedefinovala jasne kompetencie týkajúce sa samosprávy, štátnej správy a priamo riadených inštitúcií rezortu školstva,
12. nepresadila model financovania za kvalitu na triedu a nielen na žiaka,
13. neprehodnotila systém finančného ohodnotenia kvality výkonu zamestnancov rezortu školstva,
14. nezabezpečila vecné a transparentné financovanie záujmového vzdelávania, kapitálových výdavkov škôl, telovýchovných a športových aktivít.
15. Vláda neuskutočnila dôslednú revíziu reformy školstva.