učitelia sa stali symbolom nadšených dobromyseľných bláznov. Popri tom, ako budú vzdelávať deti tejto krajiny, budú vďačne robiť dve-tri práce po nociach,“ kričí na tribúne pred dvetisíc účastníkmi demonštrácie vysokoškolských pedagógov Pavol Šveda. Vie, o čom hovorí. Pravidelne lieta do Bruselu, kde tlmočí v Európskom parlamente. Popritom učí prekladateľov na Katedre anglistiky a amerikanistiky Univerzity Komenského.
Len pár hodín pred vystúpením na tribúne diskutuje s malou skupinkou študentov na hodine Simultánneho tlmočenia. Štrajk vysokoškolských učiteľov nie je masový, spozorovať sa dá iba vnútri akademického prostredia. Na rozdiel od predošlého štrajku študenti na hodiny štrajkujúcich pedagógov musia prísť a diskutovať o školstve. Ako prebiehali štrajkové hodiny v troch miestnostiach na troch rozličných katedrách?
jazykári v G104
Pavol Šveda študentov rozdelí do skupín po troch a zadá úlohu – identifikovať desať problémov v školstve. „...tí, čo to vedia, to robia. Tí, čo to nevedia, učia,“ počujem úryvky z diskusie v skupinke, ktorá sedí vedľa mňa. Sedíme v špeciálnej učebni plnej najmodernejšej techniky, mikrofónov, slúchadiel a niekoľkých prekladateľských kabínok. Šveda sa zaslúžil o to, aby na túto učebňu získal grant z Európskej únie. Pretlačiť potrebu špeciálnej praktickej učebne na katedre nebolo ľahké.
V posledných rokoch prišli na katedru učiť zaujímaví mladší učitelia, ktorí majú energiu meniť zabehnuté štruktúry. Jedným z nich je aj Ivan Lacko, predseda Akademického senátu FiF UK, ktorý ako jeden z prvých vyzýval fakultu na začatie solidárneho štrajku. Filozofická fakulta je dnes lídrom štrajku – jej chodby sú polepené štrajkovými plagátmi a odznaky s prekríženými ceruzkami nosí približne osemdesiat pedagógov.
„Tento systém zo mňa robí luhára. Musím si vyberať, čo sa stihnem naučiť a ostatným učiteľom klamať.“
Zastarané metódy výučby a „učebnice podpísané už mojou mamkou“ trápia prvú skupinu študentov.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.