Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Hyperloop má na Slovensku zmysel

.michal Novota .spoločnosť

Na odštartovanie revolučného spôsobu dopravy si vybrali Bratislavu a Viedeň. Zakladateľ a riaditeľ spoločnosti Hyperloop Dirk Ahlborn a jeho zástupca Bipop G. Gresta.

Hyperloop má na Slovensku zmysel Pressfoto Hyperloop Takto bude vyzerať Hyperloop v Los Angeles. Privezie inovácie aj do Bratislavy?

S oboma sme sa rozprávali v texaskom Austine, bezprostredne po tom, ako na digitálnej konferencii South by Southwest (SXSW) potvrdili plán na výstavbu prelomového dopravného systému okrem Kalifornie aj v hlavných mestách Slovenska a Rakúska.

Hyperloop je snom vizionára Elona Muska. Pasažieri majú premávať rýchlosťou 1 200 kilometrov za hodinu. Veľmi expresne má byť dokončené spojenie Bratislavy s Viedňou. Už v roku 2020. Prečo ste si vybrali práve Slovensko?

Dirk Ahlborn: Je tu veľa dôvodov. Najdôležitejší bol pre nás ľudský faktor. Od ľudí vo vláde, ktorí majú na starosti inovácie, sme cítili záujem o náš projekt. Slovensko má navyše bohatú históriu v automobilovom priemysle. V tejto oblasti máte široké vedomosti, materiálny výskum a veľa talentovaných inžinierov. A to platí nielen pre Slovensko, ale aj pre strednú Európu. Vďaka tomu môžeme urobiť tento projekt lokálnym. Chceme vtiahnuť do spolupráce viac európskych podnikateľov a firiem. Máte takisto veľa úspešných firiem. Poznáme váš úspech v projekte AeroMobil.

Čo najviac ovplyvnilo vaše rozhodnutie?

DA: Úprimne, rozhodne vždy osobná skúsenosť s ľuďmi. S každým Slovákom, s ktorým som sa stretol, som mal dobrú skúsenosť.

Nemáte predsa len obavy z vývoja na Slovensku po nedávnych parlamentných voľbách?

DA: Nemám obavy. Na Slovensku som sa nestretol len s ministrami, ale aj s obyčajnými ľuďmi, ktorí pracujú na ministerstvách. Myslím, že projekt má na Slovensku zmysel, podpísali sme zmluvu a ideme do toho. Povedzte mi vy, čo naň hovoria ľudia na Slovensku? Chcú nás tam?

Mário Homolka
Ako ovplyvní Hyperloop bratislavské ceny bytov? Pozrite si video s realitným expertom

Myslím, že váš projekt vzbudil záujem aj nadšenie. Ako to bude prebiehať?

DA: V prvom kroku chceme definovať, kam hyperloop v Bratislave umiestnime. Chceme zapojiť čo najviac Slovákov a na problém sa pozrieť z lokálnej úrovne. V druhom kroku sa budeme zaoberať prepojením s Viedňou a Budapešťou. Teraz si musíme zadefinovať, kam to umiestnime a koľko to bude stáť.

Rokujete už s vlastníkmi pôdy na predpokladanej trase?

DA: Ešte nie, tú správnu trasu ešte len hľadáme.

Ako to budete financovať? Predsa len ide o enormnú investíciu.

DA: Ide o verejno-súkromné partnerstvo. Myslím, že je ešte priskoro rozoberať takéto detaily. Finančná stratégia je krok, ktorý bude nasledovať. Sme podnikatelia, a teda najdôležitejšie je, že na tom môžeme zarobiť. Tu nejde o investíciu, v ktorej iba využijeme daňové úľavy, ktoré nevrátime. Máme plán na to, ako sa nám investície majú vrátiť.

Čo to ten hyperloop vlastne je?

DA: Hyperloop dostal označenie ako „piaty spôsob dopravy”. Predstavte si kapsulu, v ktorej sú pasažieri. Niečo podobné lietadlu či vlaku. Táto kapsula sa vznáša v tube, ničoho sa nedotýka a veľmi rýchlo sa pohybuje od jedného bodu k druhému. To je možné vďaka redukovaniu tlaku vzduchu vnútri tuby. Kapsula podobná lietadlu tak dokáže cestovať veľmi rýchlo a potrebuje na to málo energie. V podstate nenaráža na žiadny odpor. Celý systém je podporovaný alternatívnymi zdrojmi energie – solárnou, veternou, kinetickou či rekuperáciou (premena energie pri brzdení, pozn. red.). Produkujeme však viac energie, ako využijeme, a to nám dovoľuje mať veľmi nízke operačné náklady.

Koľko ľudí môže cestovať hyperloopom?

Bipop G. Gresta: Závisí to od dizajnu kapsule a od toho, čo chceš premiestniť. Máme špeciálne kapsule pre medicínske potreby aj pre presuny tovarov. Môžeš mať dokonca aj individuálnu kapsulu. Priemerne stojí asi dva milióny dolárov. Preto rokujeme s firmami, ktoré umožnia stavbu kapsúl – to môžu byť letecké spoločnosti alebo železnice. Kapsula na cestovanie môže premiestniť priemerne 28 ľudí, čo znamená 3 400 ľudí za hodinu, 6 700 ľudí denne a 24 miliónov ľudí za rok. Môžeme nahradiť celý letecký priemysel medzi Los Angeles a San Franciscom v jednej tube, a tie môžu byť až štyri. Hyperloop je budúcnosť v cestovaní.

Čo vás motivuje k tomu, aby ste takýto sci-fi projekt realizovali?

DA: Nefungujúca doprava. Napríklad aj v Bratislave, kde nie je žiadne metro. V USA zas nefunguje železničná preprava. Nie je to iba o investícii, ktorá je vo výške niekoľkých miliárd dolárov. Je to o zodpovednosti. Ľudia cestujú čoraz viac. Veľa času trávime prepravou, pričom ten čas by sme mohli tráviť produktívnejšie v práci alebo s ľuďmi, ktorých máme radi. Prácu si vyberáme podľa toho, kde bývame. Podľa miesta bydliska si zas vyberáme partnerov. Doprava je jedným z najväčších problémov, a preto musí dôjsť k jej inovácii. V priemysle sa už dlho nič podstatné nezmenilo. Je tu príležitosť pre podnikateľov, aby systém napravili. Aby sme mali lepšiu dopravu, firmy zarábali a cestujúci mali lepšie zážitky.

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite