čo znamená PayLess? Môžete mi vaše zameranie trochu priblížiť?
Pomáhame našim klientom optimalizovať náklady za mobilné linky a internet, čiže za telekomunikačné služby. My sme tí, ktorí sú na strane klienta, aby mal tieto telekomunikačné služby nastavené čo najefektívnejšie a ušetril na nich aj polovicu pôvodných nákladov.
ide iba o tieto tri produkty – mobilný internet, paušály a mobilné telefóny? Robíte aj niečo iné?
Ide celkovo o telekomunikácie, a to zahŕňa internet, paušály, mobily, pevné linky, GPS SIM karty. Všetko, čo sa týka poskytovateľov týchto služieb, nie len mobilných operátorov.
koľko zariadení musím využívať aby boli pre mňa vaše služby zaujímavé?
Prijímame klientov, ktorí majú viac ako päť SIM kariet, aby sa im to vôbec vyplatilo. V prvom rade im pripravíme bezplatnú analýzu, ktorá spočíva v tom, že si od nich vypýtame podklady, prepočítame, porovnáme a spriemerujeme dáta. Klient od nás dostane analýzu toho, koľko a za čo platí teraz, koľko by mohol platiť u súčasného poskytovateľa ak by mal služby správne nastavené a koľko by ho vyšli podobné služby u konkurencie. Ak je to preňho zaujímavé a rozhodne sa pre spoluprácu, našou odmenou je polovica z reálnej mesačnej úspory počas kalendárneho roka. Jednoduchý príklad: ak platíte teraz za telekomunikačné služby povedzme dvesto eur mesačne a podpíšete s nami zmluvu, my s vašim súhlasom vykonáme zmeny, po ktorých vám faktúra klesne na sto eur. Našou odmenou je potom polovica z tejto úspory. Odmeňuje nás výhradne iba klient, nemáme provízie od poskytovateľov telekomunikačných služieb. Zároveň tak vieme garantovať svoju nestrannosť a snahu čo najviac vám pomôcť. Naše služby sú nastavené na jeden rok a po tom roku sa rozhodnete, či vám služby vyhovujú a či s nami zostanete.
takže po roku využívania vašich služieb s vami môžem skončiť?
Áno, môžete. Ale doteraz s nami spoluprácu ešte nezrušil ani jeden klient. Pretože za rok pochopíte, že my vás zastupujeme pred operátormi a vždy keď sa niečo zmení, zmenu pre vás navrhneme čo najefektívnejšie. Ponúkame aj doplnkové služby ako kontrolu faktúr, reporty alebo aj poradenstvo pri nákupe telefónov, kompletnú nezávislú starostlivosť o telekomunikačné služby.
Zavolal nám klient s tým, že chce konkrétny typ mobilu a našou úlohou je zohnať ho čo najlacnejšie, resp. najefektívnejšie preňho. My nie sme obmedzení iba na ponuky od jeho súčasného operátora a tak môžeme využiť aj prípadné akcie od konkurencie alebo hociktorého iného predajcu. Ponúkame komplexnú starostlivosť, čiže aj reklamácie riešite cez nás. To je ďalšia úspora času. Za rok klienti pochopia, že ušetria nielen peniaze, ale aj čas, ktorý nemusia venovať vybavovaniu a obchádzaniu pobočiek. Všetko riešime na základe plnej moci, pričom každú jednu zmenu, ktorú by sme vykonali, nám odsúhlasí klient.
aké máte skúsenosti, kde ste začínali?
Osem rokov som pracoval práve „na druhej strane“, na pozíciách od predajcu až po manažéra. Tam niekde vznikla myšlienka – nikto nie je na strane klienta, kto by mu poradil, ktorá zmluva je dobrá a ktorá nie, ktorá cena za paušál je dobrá, ktorá zase nie. Každá firma má v dnešnej dobe mobily a internet, možno aj pevnú linku z minulosti. My to spájame dohromady a robíme to komplexne. Keď ste obchodník u jedného operátora, robíte len s produktmi a službami toho konkrétneho operátora. My toto obmedzenie nemáme. Sme v tomto vzťahu vlastne ako zákazník.
vy ste niečo ako brokerská spoločnosť pre poistenie.
Princíp je v podstate rovnaký, ale podstatný rozdiel je v odmeňovaní. Nás platí klient a žiadny z operátorov nám nedáva odmenu alebo províziu. U nás nemá klient povinnosť žiadnej viazanosti, a napriek tomu od nás ešte žiaden neodišiel. Aj preto sme dostali ocenenie od Via Bona Slovakia v kategórii Férový hráč na trhu. Prinášame starostlivosť a pomoc spotrebiteľom tak, aby boli podmienky voči nim férové. Sme niečo ako právnici. Klient si môže vybrať, že sa pred operátorom alebo súdom bude zastupovať sám. Na súde si však zvolíte skúseného právnika, prečo tak nepostupovať aj v prípade obchodného vzťahu?
vravíte, že v priemere klientom šetríte až okolo 50 percent nákladov. Mám to chápať tak, že poskytovatelia služieb ma ako klienta nejako skúšajú, alebo sú vyššie náklady chybou len na strane klienta?
Jednoznačne skúšajú. Máme klientov, ktorí pred uzavretím spolupráce s nami platili aj 1 400 eur mesačne a teraz im klesla faktúra na 350 eur. Pri tom istom operátorovi, s využívaním tých istých zariadení a služieb.
kde sa našli tie úspory?
Najmä pri nastavení paušálov a vo vyjednávaní podmienok. Spomenul som ako príklad firmu, ktorá má 45 SIM kariet. To znamená, že tam sa už vyjednávajú samostatné ceny na paušáloch a jednotlivé podmienky samostatne v rámcovej zmluve, ktorá podlieha mlčanlivosti. Disponujeme skúsenosťami a informáciami, na základe ktorých dokážeme rapídne šetriť klientovi náklady. Vieme, čo dokáže poskytovateľ týchto služieb ešte spraviť, aby si klienta udržal.
hovoríte aj o vyjednávaní a znižovaní cien, je to aj na základe nejakých osobných dobrých vzťahov priamo u operátora?
Nie, práve naopak. Obchodníci od operátorov nás veľmi radi nemajú. Máme totiž dostatočné vedomosti na to, aby sme s nimi obchodovali rovnocenne. Klient často nemá vôbec prehľad o tomto segmente a tak je pre týchto obchodníkov ľahká korisť.
akou formou to teda robíte?
Máme podrobný prehľad o trhu, než by si sám klient dokázal spraviť. Keď prídeme do verejnej správy, a teda do inštitúcií s verejným obstarávaním, povedia nám, že si pred nejakou dobou robili tender a ceny majú výhodné. My sa na tom smejeme, pretože už v dobe keď tender realizovali boli ceny reálne o 30 či 40 percent nižšie. Tender bol zle nastavený. Najmä vo verejnej správe stále využívajú nákup akciových mobilných telefónov. Pričom trh sa v tomto prípade úplne otočil a často sa vám práve akciový telefón už neoplatí. Oplatí sa vám kúpiť telefón vtedy, keď ho potrebujete, v hotovosti a za plnú cenu.
takže nie ste zástanca akciových telefónov?
V žiadnom prípade. Ani akejkoľvek inej viazanosti. Ale ak nie je iná možnosť, alebo keď sa to oplatí tak áno. Vždy dávame klientom na výber medzi „akciovým“ a neakciovým mobilom.
ponúkate služby aj inštitúciám v štátnej správe? Ako vás vítajú? Stretli ste sa v tejto sfére aj so zaujatosťou?
Aktuálne máme v správe dve obce, ktoré nám za služby platia paušál. Ich zmluvy sú samozrejme zverejnené, dostali sme od nich aj referencie a sú s našimi službami spokojní.
Po posledných komunálnych voľbách sme s našou ponukou oslovili sto miest a obcí spolu s prezentáciou, v ktorej sme vysvetlili, že pre nich chceme zrealizovať bezplatnú analýzu a ukázať im, o koľko percent preplácajú tieto služby. Očakávali sme, že budú mať záujem dostať sa aspoň do obrazu. Zo sto obcí sa nám ozvali dve. Vo Vrútkach nám nevedeli minimálne tri týždne dodať podklady, to znamená nevedeli nám dať faktúry ani zmluvy. Po troch týždňoch sme od nich dostali odpoveď, že s nami spolupracovať nebudú, lebo nám nevedia dodať potrebné podklady.
Ďalšou kapitolou sú nemocnice. Roosveltova nemocnica, kde sme boli na jednaní, prejavila veľký záujem. Prišla nám od nich objednávka o vykonanie analýzy a o sedem dní na to prišlo storno objednávky bez akéhokoľvek dôvodu.
Zisťovali sme, no doteraz pravý dôvod nevieme. Máme ale tušenie, že je v tomto prípade prepojenie medzi nemocnicou a operátorom a niekto, kto nechce, aby sa u nich analýza vykonala.
môžete povedať, že štátna správa je menej efektívna?
Úplne. Ak poviem úprimne, po týchto skúsenostiach štátnu správu nemáme záujem riešiť. Pre nás je to vo firme zabitý čas. Samozrejme, ak nás niekto osloví, radi pomôžeme.
ak tvrdíte, že komerčným firmám dokážete ušetriť 50 percent nákladov, koľko predpokladáte, že by mohol na týchto službách ušetriť štát?
Ak na to príde, tak aj 75 až 80 percent.
myslíte si, že aj zo strany operátora existuje vedomosť, že sa takéto veci dejú? Alebo je to chyba klienta, že netlačí na operátora?
Klient nevie, na čo má tlačiť, pretože nemá informácie. Nemá to s čím porovnať. Veľa klientov nevie, že zmluvu, ktorú majú podpísanú má viazanosť dva roky. Po týchto dvoch rokoch sa automaticky predlžuje, ak klient nepožiada o zmenu. Bežne riešime napríklad zmluvy ešte v slovenských korunách. Je to preto, že pri tomto type služieb žiadny zákon neprikazuje k výročiu zmluvy poslať klientovi oznam o novej ponuke, ako tomu býva napríklad v prípade poistenia, a tak sa zmluva automaticky obnovuje aj niekoľkokrát.
prečo je to tak? Nebolo by aj pre konkurenčného operátora výhodné zdvihnúť telefón a zavolať zákazníkovi s lepšou ponukou?
Viazanosť je v tomto prípade používaná skôr ako nástroj pre operátora. Ten sa o vás zaujíma len v období skončenia zmluvy, keď od neho dostanete namiesto reálneho šetrenia nejaký „benefit“. Takže taký ideálny klient pre operátora je, ak je zaviazaný rámcovou zmluvou, ktorá sa automaticky predlžuje a ešte je aj viazaný akciovými telefónmi. Tieto viazanosti sa rôzne prekrývajú a pre klienta je veľmi ťažké ustriehnuť si to. A klient, ak by aj chcel využiť neodolateľnú ponuku od konkurencie tak nemôže, lebo viazanosti a následné prípadné pokuty za nedodržanie viazaností... Je to začarovaný kruh, z ktorého sme už pomohli vyjsť nejednému klientovi.
ako je na tom kvalita sietí? Sú operátori kvalitatívne na rovnakej úrovni?
Pre nás je kvalita služieb najdôležitejšia. Klientom vždy aj podľa toho radíme, pretože nemá zmysel mať lacné dátové služby, ak sieť neustále vypadáva. Nie všetci operátori sú na tom kvalitatívne rovnako. Sú rozdielne lokality, kde signál nemá každý. Takto nám napríklad prešiel klient so zhruba päťdesiatimi SIM kartami k inému operátorovi, ale po nejakom čase sa rozhodol vrátiť 11 SIM kariet k predošlému operátorovi, kvôli nedostatočnému pokrytiu dátových sietí. V konečnom dôsledku dnes šetrí 56% pôvodných nákladov a je spokojný.
úspora financií, ktorú poskytujete vychádza len zo správneho využitia možností, ktoré trh ponúka? Alebo viete klientom šetriť financie aj niekde inde? Môže sa stať, že operátor vyúčtuje služby nesprávne? Môže sa softvér mýliť?
Súčasť našej služby je aj kontrola každej jednej klientovej faktúry. Na základe našej analýzy potom klient dostáva pravidelný report. V reporte hodnotíme, či je faktúra správne vystavená. Bežne sa stávajú chyby v systéme operátora, kvôli ktorým vám faktúru vystavia nesprávne. Môže to urobiť rozdiel aj niekoľko tisíc eur. Dokonca u jedného klienta sme odhalili toľko chýb vo faktúrach, že mu nakoniec vrátili rekordných 65 tisíc eur. Išlo o to, že klientovi bola rátaná tarifikácia neoprávnene ako minútová, namiesto sekundovej po dobu niekoľko rokov. Preto sme v mene klienta tento fakt reklamovali, samozrejme sme sa stretli s nevôľou priznať chybu. Vyhovorili sa nakoniec na chybu zamestnanca, ktorý u nich vraj už nepracuje.
ako by som ako súkromná osoba mohol operátorovi argumentovať, ak sa mi výška faktúry nepozdáva?
Môžete si naštudovať do hĺbky všetky možné informácie. Ale ak na predajni nenatrafíte na zamestnanca, ktorý vám chce pomôcť, zrejme pochodíte len ťažko. S nami firemný klient určite vždy ušetrí nemalé financie a len veľmi ťažko vyčísliteľný čas a nervy.