začnime snímkou, ktorá je hollywoodsky očarujúca, aj keď s historickými súvislosťami narába pomerne voľne. Iluzionista (2006) s Edwardom Nortonom a Jessicou Biel rozpráva príbeh kúzelníka Eisenheima a jeho šľachtickej lásky, o ktorú sa zaujíma aj následník trónu Leopold. Ten je akousi fiktívnou fúziou Rudolfa a Františka Ferdinanda – zloduch príbehu, pripravujúci prevrat proti cisárovi Františkovi Jozefovi.
Divák až do záveru húta, či má Eisenheim naozaj magické schopnosti, alebo je to všetko len šikovná ilúzia. Celkom fajn film. Akurát sa podľa neho netreba pripravovať na písomku z dejepisu.
Hollywoodsky pohľad na Rakúsko-Uhorsko ponúka aj snímka Mayerling (1968). Ako napovedá názov, dej sa točí okolo korunného princa Rudolfa (Omar Sharif) a jeho ľúbostného pomeru s Máriou Vetserovou (Catharine Deneuve), s ktorou si spoločne vzali život na zámku v Mayerlingu.
Hoci dej filmu odsýpa pomalšie, než je súčasný divák zvyknutý, konflikt medzi liberálnym korunným princom a jeho konzervatívnym cisárskym otcom je tu celkom dobre zobrazený.
Rok 1955 pomáhal rozhodujúcim spôsobom utvárať modernú identitu nášho juhozápadného suseda. Jednak spojenecké mocnosti podpisom Štátnej zmluvy obnovili suverenitu Rakúska, jednak Viedeň vyhlásila neutralitu za základ svojej zahraničnej politiky. A do kín prišiel film, z ktorého dodnes ťaží rakúsky cestovný ruch.
Bez tejto trilógie by žiadny výpočet filmov o Rakúsko-Uhorsku nemohol byť úplný: Sissi (1955), Sissi – Mladá cisárovná (1956) a Sissi – Osudové roky cisárovnej (1957).
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.