Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Svadba počítača a auta

.alexander Mravčák .spoločnosť .technológie

Známy technologický veľtrh Consumer Electronic Show má za sebou históriu veľkolepých odhalení. Ukázal sa tu prvý CD prehrávač, prvá HD televízia alebo Xbox. Tento rok sa však viac ako o nových konzolách či mobiloch hovorilo o autách.

Svadba počítača a auta PRESSFOTO WIXSTATIC.COM Lucid Motors, firma, ktorú založili odídenci z Tesly, ukázala svoje prvé auto Air. Luxusný čisto elektrický sedan pod kapotou skrýva 1 000 koní, čo je viac než najsilnejšia Tesla.

na podujatí, ktoré predtým patrilo Samsungu, LG či Lenovu, sa začali húfne množiť automobilky, ktoré „starých“ technologických hráčov pomaly vytláčajú. Dôvodov je viacero. Autá v posledných rokoch rýchlo napredujú a pridávajú sa do nich systémy autonómneho riadenia. Dôležitý už nie je len počet koní a zvuk motora, ale aj palubný počítač a šikovnosť autopilota, ktoré sa viac než na bežný autosalón hodia na takéto podujatie. Technologické výstavy priťahujú výrobcov áut aj preto, že kým v Detroite a Ženeve publikum očakáva skôr hmatateľné veci, tu môžu byť kreatívni a publikum prijme aj ich najbláznivejšie nápady.

Automobilový publicista Michael Kasarda má ešte iný pohľad – automobilky podľa neho zbadali, že technologickým firmám sa darí na burze lepšie. Preto sa v posledných rokoch snažia pred investormi „prezliecť“ za inovatívne startupy, a prilepšiť si tak na trhu. (Priemerné p/e automobiliek je 13,64, priemerné p/e technologických spoločností 26,62. Ak teda automobilka presvedčí svet, že je technologická firma, môže zo dňa na deň zdvojnásobiť investorom ich majetok.)

V danej situácii teda neprekvapí, že najviac zo všetkého zaujala prezentácia pyšného vyzývateľa Tesly, spoločnosti Faraday Future. Automobilový startup pomenovaný po anglickom vedcovi, za ktorým stoja čínski investori, sa už dlhšie zastrája, ako zmení svet a predstaví revolučné auto. Doteraz však neukázal nič, čo by tomu nasvedčovalo. Zmenilo sa to na tohtoročnom CES-e. Futuristické FF91, ktoré vyzerá ako vystrihnuté z filmu Ja, Robot, má zrýchlenie z 0 na 100 za 2,39 sekundy a podľa tvorcov strčí Teslu do vrecka po každej stránke. Jediný problém je, že predávať sa bude až na konci budúceho roka, nikto nevie, za koľko a mnohí pochybujú, či vôbec. Automobilka totiž notoricky mešká s plnením svojich veľkolepých sľubov a plánov. Aj na prezentácii samotnej auto vo svojom veľkom momente zlyhalo, a keď ho posielali preč z pódia, zostalo bez pohnutia na mieste.

autopilot do konca roka

O niečo skromnejšie a uveriteľnejšie sa prezentoval iný automobilový startup, Lucid Motors. Firma, ktorú založili odídenci z Tesly, ukázala svoje prvé auto Air. Luxusný sedan sa navonok veľmi neodlišuje od iných benzínových áut, je však čisto elektrický a pod kapotou sa skrýva 1 000 koní, čo je viac než najsilnejšia Tesla. Recenzenti hovoria, že ide o skvelo zvládnuté športové auto, ktoré má šancu na reálny úspech.

Ukázali sa aj mnohí tradiční výrobcovia. BMW ukázalo, ako bude vyzerať ovládanie auta budúcnosti. Žiadne hlasové ovládanie ani dotykové obrazovky, ako by ste mohli čakať, ale hologram. BMW tvrdí, že so svojím HoloActive Touch Conceptom rieši náročný problém – obrazovka v aute nie je dosť blízko k vodičovi. Riešením je podľa inžinierov z BMW to, že obraz je holograficky prenášaný bližšie k vodičovi a fyzická odozva holografických tlačidiel je zabezpečená ultrazvukom.

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite