Pôvodne som mal ambíciu spraviť profilový dokument pre ČT, ale odmietli ho. Potom som sa rozhodol, že film spravíme s Martinom Hanzlíčkom z fragmentov, ktoré som mal vo svojom archíve a bez inštitucionálneho krytia. Cítil som to ako povinnosť voči Rudovi. Nechceli sme s Martinom robiť umenie, ani sme nemali ambíciu uchádzať sa o profit či uznanie. Takto to pasuje aj k Rudovi, s ktorým som sa kamošil dlhé roky a ktorého som mal rád.
Celý život drel. Pracoval s kameňom, drevom, obrázky skladal z farebnej sklenenej drviny. Tému mal jedinú – svet Rómov, ako si ho pamätal z východoslovenskej dediny, odkiaľ jeho otec prišiel pred rokmi do Česka a ako si ho vybavuje vo svojej fantázii. V roku 1977 podpísal Chartu. Posledné roky takmer nevychádzal z domu.
Kamaráti mi napísali, že Rudo je skvelý. Profíci buď nenapísali nič, alebo sa pozastavili nad profesionálnym zvládnutím materiálu. Napríklad Robo Kirchhoff: „Ako film ‚nič moc‘, ale Dzurko to celé prevalcuje".
Presne takto to aj je a presne takto mi to aj stačí.
Fedor Gál
Rok výroby | 2017 |
Režisér | Martin Hanzlíček |
„Ako film ‚nič moc‘, ale Dzurko to celé prevalcuje".
Robo Kirchhoff