len nedávno prebehla Slovenskom hrozivá štatistika – v spišskom kraji prepadávajú žiaci na prvom stupni až trikrát viac, ako je slovenský priemer. Riaditeľka základnej školy v spišskom mestečku Bystrany vidí za číslami dva hlavné dôvody. Po prvé, rodičia deti často berú za prácou do zahraničia. Po druhé, nastupujúci prváci nevedia po slovensky. „Predstavte si to – šesťročný prvák začína svoje vyučovanie všetkých predmetov akoby v cudzom jazyku, slovenskom jazyku. A o tri roky mu pribudne ďalší cudzí jazyk, angličtina. Veď sme v podstate bilingválny prvý stupeň,” hovorí riaditeľka Júlia Čurillová.
Asi päťdesiat žien z rómskej komunity ukazuje príklad mravčej práce, ktorá regiónu môže pomôcť. Obyčajné ženy zo Spiša majú síce iba základné vzdelanie, no veľa chuti organizovať. Nemajú žiadne kluby ani komunitné centrá, stretávajú sa priamo v teréne. A práve ony majú potenciál najlepšie pracovať s rómskymi deťmi.
Vyškolené rómske inštruktorky organizujú pre deti neformálne škôlky a doučovania, pravidelne pritom konzultujú s kvalifikovanými pedagógmi.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.