Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Má mať riaditeľ pedagogické vzdelanie?

.redakcia .spoločnosť .polemika

Dokument Učiace sa Slovensko prišiel s odvážnym návrhom – riaditeľ školy by nemusel mať pedagogické vzdelanie. Treba postaviť na čelo škôl radšej manažérov než učiteľov?

Branislav Kočan,
učiteľ dejepisu na Gymnáziu na Ul. L. Sáru v Bratislave, Slovenská komora učiteľov

Má mať riaditeľ pedagogické vzdelanie? Jednoznačne áno. Pretože bez pedagogického vzdelania nemôže mať dostatočnú pedagogickú prax. A bez dostatočnej pedagogickej praxe nebude nikdy skutočný odborník, nebude poznať školské prostredie a špecifiká spojené s výchovou a vzdelávaním detí a žiakov.

Navrhované opatrenie tak trocha vytŕča z dokumentu Učiace sa Slovensko. Dokument totiž na jednej strane kladie na riaditeľa nové úlohy a povinnosti´, súvisiace s pedagogickou činnosťou, na druhej strane však uberá z nárokov na jeho spôsobilosť. Je to zároveň v ostrom nepomere s nárokmi, ktoré kladie dokument na prípravu a kvalifikáciu budúcich učiteľov. Navyše, navrhované opatrenie sa v tomto pomerne dôležitom bode neopiera o žiadnu konkrétnu analýzu súčasného stavu, neuvádza dôvody na zavedenie takéhoto opatrenia ani príklady dobrej praxe. Takisto nekonkretizuje a neuvádza iné kvalifikačné požiadavky na funkciu riaditeľa.

V súčasnom systéme predstavuje riaditeľ s pedagogickým vzdelaním a praxou akúsi poslednú poistku, aby sa celý proces riadenia nedostal čisto pod kontrolu neodborníkov odtrhnutých od reálneho školského života. Pedagogické skúsenosti totiž nemusí mať ani minister a úradníci na ministerstve, ani zriaďovateľ – župani a starostovia.

Jedným z nosných pilierov reformy je premena školy na tzv. inkluzívnu školu, pričom sa na riaditeľa kladú nové nároky ako na lídra zmeny. Navrhovaná reforma ďalej počíta s myšlienkou presunúť na riaditeľa kompetenciu posudzovať súlad učebných textov a pracovných zošitov s cieľmi a princípmi vzdelávania a štátnymi vzdelávacími programami. Takisto by mal stanovovať obsah kontinuálneho vzdelávania učiteľov. Od riaditeľa sa ďalej očakáva, že bude hodnotiť profesijné zručnosti učiteľov, výsledky ich pedagogickej činnosti, výkon kariérnych pozícií a v rámci autoevaluácie celkovú úroveň vzdelávania na škole. Ťažko si predstaviť, že tieto vysoko profesionálne činnosti by mal vykonávať laik – neprofesionál.

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite