vyštudovaný filmár a zakladateľ reklamnej agentúry Creo Young&Rubicam Michal Ruttkay (61) v raných 90. rokoch, keď sa v tejto krajine ešte mečiarovské piesky sypali, nacionalistické zombie vyliezali a mafiánsky kapitalizmus ostošesť budoval, bol vlastne od začiatku krok pred ostatnými.
S ďalším filmárom Petrom Krchom prišli medzi prvými s tým, že ich reklamka sa stala súčasťou etablovanej globálnej siete. Dve cudzie anglické slová a medzi nimi znamienko and, to bolo na tú dobu čosi prevratné. A podobne aj teraz – pri prezentácii projektu na verejnom vypočutí kandidátov na šéfa RTVS – pôsobila Ruttkayova vízia ako žáner sci-fi. Samé výrazy big data, kontent či exabity dát, ktoré veru uchu takého Číža či Jarjabka (ale ani iných) príliš nelahodili. Ale vzbudzujú istý rešpekt: tento človek je, zdá sa, prorok nových čias. Alebo ešte inak. Nerozumieme mu, ale múdro hovorí, však?
Je za tým jeho neomylná intuícia povestných dylanovských čias, ktoré sa menia, hoci zmenu, ktorú práve tu a teraz prežívame, si mnohí nepripúšťame? Nielen to. V pohľade na Ruttkaya panuje medzi jeho kolegami vzácna zhoda. Povedať obvyklé klišé, že Slovensko je malé a každý každého pozná, nestačí. Všetci, čo ho poznajú už štvrť storočia, a tých ľudí nie je málo, hovoria čosi podobné: „Mišo? Šarmantný typ, ktorého každý rád stretne, prehodí s ním reč, no málokto je s ním blízky priateľ. Je rezervovaný, nepreniknuteľný. Pragmatik, diplomat.“ Vyšportovaný fešák, ktorý na svoj vek rozhodne nevyzerá, tipovali by ste mu tak o desať rokov menej, a ktorý zručne komunikuje. Ak ho však niekto nezaujíma, dá to spoľahlivo a rýchlo najavo. Občas sa mu pri ústach objaví ostrá vráska, vtedy jeho najbližšie okolie vie, že je zle.
modrá Volga, rely a bohéma
Ak máte vyše šesťdesiat, dosiahli ste vo svojom biznise veľa a neopúšťa vás pocit, že ešte niečo chcete zažiť, chcete sa ešte niekam posunúť (ale politika to asi nebude), čo vám napadne? Pri takto položenej otázke je Ruttkayovo rozhodnutie uchádzať sa o post šéfa RTVS logické a pochopiteľné. O to viac, že svoj podiel v Creu vlani predal a agentúra nedávno stratila svojho najväčšieho klienta, Slovenskú sporiteľňu.
„Je zrejmé, že skôr ho budú podporovať tí mladší, technologicky zručnejší poslanci, a to naprieč celým politickým spektrom.“
Kolegovia a blízki ho poznajú ako človeka s vrtuľou. „Mišo je človek, čo vydržal sedieť iba pol hodiny, potom vždy kamsi odbehol. Aj obed s ním bol stres, zjedol iba polovicu jedla. Veľmi akčný. Stávalo sa, že ráno išiel do Prahy, poobede rokoval v Bratislave a večer ešte stihol Londýn alebo Košice. Iní by to psychicky ani fyzicky nezvládli,“ hovoria o ňom.
Apropo, Košice. Do metropoly východu ho v poslednom čase ťahajú pracovné aj súkromné záležitosti: zúčastnil sa na projekte Košice, Európske hlavné mesto kultúry a je zapojený aj do filmového festivalu Artfilm. A práve Košice ako liaheň talentovaných mladých ľudí dával ako príklad vo svojej prezentácii, no k tomu sa ešte dostaneme. Do Košíc ho ťahá aj vzťah so špičkovou športovkyňou, s ktorou má štvorročnú dcérku. Tá sa dokonca (dcérka, nie partnerka) objavila na jednej z fotografií prezentácie jeho projektu. „Moja dcérka na smartfóne vyrába a posiela mi videá, to je aj budúcnosť televíznej tvorby,“ povedal Ruttkay o perspektívach tzv. občianskej publicistiky. Alebo, ak chcete, o youtuberoch. Opäť, viete si v tej chvíli predstaviť pohľad do tvárí postarších poslancov Číža, Jarjabka či Farkašovského? Ale vyľakalo to aj mladších.
Ruttkaya zaujíma aj iný adrenalín. Z Rely Paríž-Dakar napísal pre užší okruh priateľov knihu. Skôr ide o denník ako o literatúru, ale je fajn, že to urobil. Autá a motorky ho fascinujú do takej miery, že sa stará a udržiava v dobrom stave veterána, modrú Volgu, na ktorej zvykol občas jazdiť aj do práce. Jeho svetom je aj motorka, vodné lyže či iné športy.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.