čo ste si pomysleli, keď ste videli výsledky testovania 9 v Základnej škole v Huncovciach?
Že je to do istej miery prirodzený výsledok. Minulý rok sme mali nadpriemerné výsledky, no vtedy bola v triedach iná skladba žiakov. Dnes zostali v triedach takmer výlučne rómske deti a „gadžovské deti” berú rodičia zo školy preč. Väčšina našich rómskych žiakov pochádza zo sociálne veľmi náročných pomerov a slovenský vzdelávací systém nie je schopný dorovnať ich štartovaciu čiaru, čo sa potom odráža na výsledkoch.
koľko detí odišlo zo školy?
Presné číslo neviem povedať, ale za posledné roky je ich veľa. Teraz máme už asi iba štyri triedy, v ktorých sú aj nerómski žiaci. Výsledok Testovania 9 ani nemôže byť iný, ak je systém nastavený tak, ako je. Nemôžeme ho brať ako zlyhanie učiteľov, kedže minulý rok dosiahli deviataci v tom istom testovaní nadpriemerné výsledky. Učitelia potrebujú podporu a tá neprichádza zo žiadnej strany. Zhora prichádza iba chaos. Vidím, že učitelia robia, čo môžu. Naše vedenie sa snaží z voliteľných predmetov, ktoré si môže sama škola nastavovať, vyťažiť čo najviac. V Huncovciach dávame dôraz najmä na čitateľskú gramotnosť a na rozvíjanie komunikačnej schopnosti detí, pretože išli do školy nepripravené, neboli na rovnakej štartovacej čiare ako ostatné deti. V edukatívnom zmysle teda stratili päť či šesť rokov života. Vidím, že mnohí učitelia idú položiť životy. Cítia sa ako sám vojak v poli a z práce nemajú pocit zadosťučinenia. Sú frustrovaní a nevládzu.
podľa výsledkov Testovania 9 písalo monitor v Huncovciach iba šesť detí. Základná škola má okolo tristo žiakov, prečo iba tak málo z nich písalo monitor?
V triede je viac žiakov, no niektorí z nich sú integrovaní a tí sa vo výsledkoch neuvádzajú. No veľa žiakov sa do deviateho ročníka nedostane, lebo opakujú ročník – a po uplynutí desaťročnej školskej dochádzky nevidia zmysel v tom ísť ďalej.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.