príval cudzincov poznáme od začiatku modernej doby. Napriek tomu ich neprestávame vnímať ako cudzincov. Pramení to z nášho strachu, že nám narušia komfort, zaužívaný životný štýl?
Veľmi rýchlo zabúdame na to, že aj my sme kedysi migrovali. Napríklad pre chudobu v 19. storočí do Spojených štátov, alebo v dobe tzv. normalizácie do najrôznejších krajín Európy. Ako ľudia sme už zvyknutí na civilizačný komfort. Nevieme si predstaviť, ako vyzerá cesta bez peňazí, v podpalubí lodí, preplnených autobusoch, pešo. Ľudia, ktorí prichádzajú, nie sú v najlepšej nálade. Preto nám môže pripadať, že nie sú priateľskí. V každom prípade občan a cudzinec boli dve rozdielne kategórie dávno predtým, ako sa objavili veľké náboženstvá ako kresťanstvo. Dobro platilo len pre nás, k cudzincom sme sa mohli správať akokoľvek. Ubíjať ich, robiť si z nich otrokov. V kresťanských krajinách by sme sa mali držať toho, že všetci ľudia spadajú pod jeden pojem dobra a zla. Čo je pre nás zlé, je zlé aj pre Sýrčanov.
napriek tomu, že sú ľudia ako my, vnímame ich ako niečo zlé. Umývame si ruky nad tým, čo sa deje a nevnímame to. Sme ľahostajní voči ich utrpeniu. Môžu za to do istej miery médiá, ktoré dennodenne prezentujú správy o prichádzajúcich migrantoch a my sa tak stávame pasívni?
Sme dezinformovaní a všetkých migrantov spájame s Islamským štátom. Málo ľudí sa snaží pochopiť, že prichádzajúce moslimské rodiny sú tie, ktoré unikajú pred IS. Utekajú pred náboženským prenasledovaním do slobodnejšieho sveta. My Európania a Američania sme prispeli k destabilizácii politickej a sociálnej situácie na Blízkom východe alebo v strednej Afrike. Sú v tom aj naše záujmy. Takto sme sa postavili k tradičným spoločnostiam, u ktorých je stále spojené náboženstvo a štát, oproti našim sekularizovaným štátom. Veria, že právo je božského pôvodu, bolo dané Alahom. Čo nie je cudzie ani nám, keď sa pozrieme na Mojžišove zákony, ktoré dodnes platia. V týchto krajinách sú ľudia moderní aj staršej mentality. Mali by sme hľadať, v čom sme rovnakí, ako napríklad v oblasti sociálnej politiky spätej s náboženstvom, v oblasti etiky.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.