v júli roku 1967 bola pieseň San Francisco (Be Sure to Wear Flowers in Your Hair) v prvej desiatke americkej hitparády a Leto lásky bolo v San Franciscu v plnom prúde. Mesto sa zachvievalo pod náporom imigračnej vlny, akú dovtedy zažilo azda len počas zlatých horúčok. Nebolo to jedno podujatie, bolo to množstvo podujatí, ktoré prebiehali na uliciach i v interiéroch. Okolo stotisíc zväčša mladých ľudí putovalo do San Francisca, predovšetkým do jeho štvrte Haight-Ashbury, aby sa počas Leta lásky zúčastnili na koncertoch, výstavách, demonštráciách, happeningoch aj experimentoch s omamnými látkami.
Najmä však chceli meniť: svoj život, spoločnosť, svet. Väčšina z prichádzajúcich sa hlásila k hippies a tí mali kvety vo vlasoch radi. To bol však iba vonkajší znak, tak ako exotické oblečenie, inšpirované Indiou či Afrikou. Hlavné boli myšlienky. Predstavy, že vznikne nový človek, vyzbrojený vysokou citlivosťou, v spojení so všetkými úrovňami svojho vedomia i nevedomia, a zároveň schopný harmonického spolunažívania s inými, podobne osvietenými bytosťami. Leto lásky malo byť prostredníctvom stretnutia podobne zmýšľajúcich okamihom, keď sa tento nový človek zrodí a naplno nadýchne. A všetko staré malo novému človeku ustúpiť z cesty.
ELLIOTT ERWITT/MAGNUM PHOTOS/PROFIMEDIAUmelecká komunita Leta lásky neďaleko Woodstocku, pomenovaná podľa čísla cesty vedúcej do tohto amerického mestečka ako Group 212. O dva roky sa na blízkej farme bude konať legendárny hudobný festival.
Nový človek bol zaočkovaný skepsou voči tradičnej spoločnosti. Odvrhol to, čo vnímal ako zhrdzavenú a nepotrebnú mašinériu politiky, ekonomiky, vojenstva, tradičného náboženstva, tradičných vzťahov. Jeho myšlienkové nastavenie však nevzniklo z ničoho nič. Sformovali ho roky obáv z útoku Sovietskeho zväzu počas studenej vojny. Drasticky ho ovplyvnil atentát na Johna Fitzgeralda Kenneddyho v roku 1963. Rebéliu v ňom vyvolal odpor starších generácií. Nádeje v ňom prebudilo hnutie za občianske práva černochov aj nové umelecké smery. V roku 1967, počas Leta lásky, sa mali nádeje hľadačov splniť.
„Leto lásky malo byť prostredníctvom stretnutia podobne zmýšľajúcich okamihom, keď sa tento nový človek zrodí a naplno nadýchne.“
San Francisco poskytlo týmto hľadačom dobrú živnú pôdu. Ako píše David Talbot, zakladateľ časopisu Salon, vo svojej uznávanej knihe Season of the Witch: Enchantment, Terror, and Deliverance in the City of Love, od svojich začiatkov to bolo mesto vzbúrencov proti spoločenským normám. „Vysoká spoločnosť v San Franciscu bola od začiatku diablova zberba, pestrá čeliadka zložená z lúpežných podnikateľov, krčmárov a prefíkaných prostitútok. Keď tunajšie predajné ženy vošli do divadla, džentlmeni úctivo vstali a počkali, až kým sa neposadia. V roku 1866 tu bolo na jeden kostol tridsaťjeden krčiem... a počas éry prohibície si mestská rada odhlasovala zákon, ktorý polícii zakazoval vymáhať plnenie antialkoholického zákona.“
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.