výsledky Slovenska v medzinárodnom testovaní PISA v deviatom ročníku základných škôl sú obľúbeným argumentom v debatách o stave nášho školstva. Vrámci programu PISA sa okrem samotného testovania zbiera aj veľa iných dát, vďaka čomu sa analytici s nimi vedia hrať a nachádzať zaujímavé súvislosti. A keďže naši analytici na Ministerstve školstva sú – nie sú – sú – ?, tak si pomôžeme dvoma zisteniami poradenskej spoločnosti McKinsey & Company z jesene minulého roka.
mindset
Po prvé: mať správny prístup či postoj ku vzdelávaniu je podstatnejšie ako sociálno-ekonomický pôvod.
V politických debatách sa u nás ako príčiny zlého stavu školstva uvádzajú rôzne veci. Tie najhoršie výsledky v rôznych testovaniach sa zvyknú zhadzovať na sociálno-ekonomické dôvody pôvodu detí.
Zistenia McKinsey&Co pre Európu však hovoria, že tento dôvod má iba 18-percentný vplyv, pričom nastavenie mysle (anglicky „Mindsets") má až 29-percentný vplyv a školský faktor 20-percentný.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.