„V roku 2012 mi niektorí slovenskí učitelia hovorili: ‚Pán Penfold, musíte pochopiť, že Rómovia majú nízke IQ, náchylnosť na mentálnu retardáciu a seriózne problémy s hygienou. Nič pre nich nemôžeme spraviť.‘ Pamätám si, že vtedy sa vo mne niečo zlomilo. Povedal som: ‚Príďte do našej školy a skúste to povedať mojim rómskym žiakom do očí.‘“
Toto hovoril pred polrokom Mark Penfold, pedagóg na základnej škole Babington Academy v anglickom meste Leicester. Na rôznych príkladoch ukazoval, ako dobre dokážu fungovať slovenské rómske deti, pokiaľ dostanú príležitosť a ten správny prístup. V Babingtone sa asi pred desiatimi rokmi museli vyrovnať s migráciou slovenských rodín do Anglicka, keď im zo dňa na deň pribudlo v triedach mnoho rómskych žiakov. Dnes ich podľa Penfolda na Babingtone postupne ubúda. Rómov vystrašil brexit a o prácu v Británii už nemajú taký záujem.
Teraz je to tak trochu naopak – o prácu Britov máme záujem tu na Slovensku. A to najmä o skúsenosti britských učiteľov, ktorí si tak dobre poradili so slovenskými Rómami. Mark Penfold sa už zúčastnil na niekoľkých projektoch, v ktorých pomáhal zavádzať inklúziu na slovenských školách. Nemá však len pozitívne spomienky. Rozhorčene spomína na rasizmus či kultúru výhovoriek, ktorú u nás zažil.
Napriek tomu je dnes na Slovensku znova. Spolu s kolegami prišiel do Popradu školiť skupinu učiteľov zo škôl, ktoré sa zapojili do projektu Inschool. Projekt je organizovaný Radou Európy a Európskou komisiou a zapojilo sa doň sedem slovenských škôl z celého Slovenska, od Žiliny až po Spišský Štvrtok. Počas jedného roka dostanú podporu v podobe konzultanta, pod ktorého vedením budú zlepšovať inklúziu vo svojich triedach.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.