Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Obdobie dospievania: Ako prichádzajú dievčatá o sebavedomie

.denisa Gdovinová .spoločnosť

Keď sú dievčatá malé, sú odvážne a hravé, jednoducho, kráľovné v každej domácnosti. No keď sa začne blížiť obdobie dospievania, doľahne na ne pochybovanie. Nič nezvyčajné, veď to je predsa len klasická búrlivá puberta, však? Nemusí to tak byť u každej.

Obdobie dospievania: Ako prichádzajú dievčatá o sebavedomie FRANK AND HELENA/CULTURA RM/RF/PROFIMEDIA Stres zo školy, vzťahov, z vlastného tela. Viaceré výskumy poukazujú na to, že dievčatám v období dospievania rapídne klesne sebavedomie.

u mnohých dievčat sú problémy, ktoré sa vynoria počas dospievania, iba dočasné. Existujú však také, u ktorých má toto obdobie dramatickejšie následky. Minulý rok vydali americké autorky knihu The Confidence Code for Girls, ktorej súčasťou bol aj prieskum na vzorke 1 300 dievčat vo veku 8 až 14 rokov. V tomto veku kleslo sebavedomie dievčat až o tridsať percent. Tri zo štyroch dievčat mali v dospievajúcom veku strach zo zlyhania. Aj u chlapcov prieskum odhalil pokles sebavedomia, no aj v štrnástich, keď mali dievčatá najnižšiu mieru sebavedomia, mali chlapci až o 27 percent lepšie výsledky. Autorky naznačujú, že v niektorých prípadoch dievčatá nemusia dohnať mieru sebavedomia chlapcov ani v dospelosti. Skúmali hodnoty sebavedomia aj u viac než 1 400 ľudí v rozmedzí 13 až 34 rokov, ktoré ukázali, že kým mužská krivka priamočiaro stúpa, krivka žien viackrát na ceste zakopne, a je tak o desať percent nižšia. Dajú sa hodnoty namerané u amerických dievčat použiť aj na tie slovenské? 

nechcem byť dospelá

Cítili ste sa v živote niekedy zbytočné, nepotrebné? Dievča 1: „Na hodinách matematiky vždy.“ Ostatné štyri dievčatá z gymnázia na východnom Slovensku, ktoré sa stretli vo focusovej skupine, sa zasmejú. D4: „Keď nás v škole niektorí učitelia porovnávajú. Keď ma zaradia do slabšej skupiny, cítim sa nepotrebná, že načo tam vlastne som. Pritom sa veľmi snažím, no výsledok taký nie je, lebo prosto nemám talent na všetko.“ D2: „Keď sa zhováram s ľuďmi, ktorí mi svojím tónom alebo nejakou poznámkou dajú najavo, že som niečo menej. Že som napríklad mladšia, menej vzdelaná, alebo tak.“ D3: „Keď som v spoločnosti s ľuďmi, keď sa nedostanem k slovu. Veľmi to neriešim, no v tej chvíli je to dosť divné, keď tam iba sedím a iní stále hovoria. Akoby som tam nebola, prosto ma ignorujú.“

Psychologička Eva Poliaková z Pedagogickej fakulty UK je presvedčená, že dospievajúcim dievčatám by sa mala venovať väčšia pozornosť. Pravidelne sa stretáva s učiteľmi aj žiakmi – školy si ju volajú na pomoc a konzultáciu do problémových tried. Tam vidí dievčatá nespokojné so sebou a burcuje na poplach, aby sa učitelia aj rodičia s nimi rozprávali o životných hodnotách a identite. „A my ideme robiť špeciálny predmet folkloristika? To sme sa už načisto zbláznili? Ako pripravujeme dievčatá na to, aby spoznali svoje telo, ako ho chrániť a ako byť matkou?“ rozhorčí sa Poliaková. Hnevá ju nedostatok väčších reprezentatívnych výskumov, ktoré by nám povedali viac o slovenských mladých ľuďoch. Preto aspoň svoje študentky, budúce učiteľky, vedie k prácam zameraným na toto obdobie. Jedna z nich aktuálne skúma hodnotu zdravia u dospievajúcich dievčat a zisťuje ich u gymnazistiek vo výskumných skupinách. Okrem východoslovenských sa rozprávala aj s bratislavskými gymnazistkami:

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite