hrozba migrácie a islamu bola opäť na pretrase ako jedna z tém nedávnych prezidentských volieb. Nielen o politike na Slovensku, rozdieloch medzi islamom a kresťanstvom, ale aj o výzvach postkresťanskej Európy sme sa rozprávali s Mohamadom S. Hasnom, spoluzakladateľom a predsedom Islamskej nadácie na Slovensku.
na Slovensku žijete už viac ako dve dekády. Pozorujete za toto obdobie určitý vývoj krajiny a jej politiky?
Ako v čom. Nová generácia je dozaista viac otvorená novým myšlienkam, dialógu i iným náboženstvám, ale celkovo slovenskú spoločnosť vnímam ako názorovo ešte veľmi konzervatívnu. Čo sa týka medzináboženského dialógu, pred troma rokmi došlo k prelomu a tých aktivít je momentálne veľmi veľa. Úzko spolupracujem s viacerými duchovnými i miestnym liberálnym rabínom, čiže existujú tieto ostrovčeky pozitívnej deviácie (smiech).
priblížte nám trochu medzináboženskú iniciatívu, s ktorou chodíte aj po školách a na verejnosť. O čo ide?
Ide o stretnutia s názvom: Stretnú sa kresťan, muslim a žid. Chodíme spolu s kolegami Mišom Kapustinom, františkánom Felixom Máriom, protestantským duchovným Ondrejom Prostredníkom či starokatolíckym kňazom Martinom Kováčom na školy i na verejné debaty s mladými ľuďmi aj so širšou verejnosťou.
Vydavateľstvo Artforum nedávno vydalo knihu, ktorá popisuje takéto naše spoločné debaty na rôzne témy. Skoro každý týždeň sme niekde na diskusii. Máme na tieto naše stretnutia veľmi pozitívnu spätnú väzbu, zmena v postoji účastníkov pred a po našej debate je často badateľná, mladí ľudia sú do veľkej miery stále formovateľní. Často nemajú problém klásť otázky „na telo“, ale robia to úctivo a to mi stačí.
„Žiaľ, politici využívajú do veľkej miery pocit strachu a sú ním schopní manipulovať verejnú mienku.“
Treba dodať, že v žiadnom prípade naša spolupráca nie je nejakým náboženským synkretizmom, každý si zachovávame svoju jedinečnú identitu i teológiu. Ale dokážeme si spolu bez problémov ľudsky sadnúť, rozprávať sa a zamýšľať sa nad vecami.
čo si myslíte o momentálnej politickej situácii na Slovensku? Ako vnímate ten často bezbrehý politický populizmus a neraz aj slovné útoky voči islamu?
V politickej rovine, až na nejaké výnimky, je to hotová katastrofa. Súčasná politika je veľmi nepriaznivá voči cudzincom a obzvlášť muslimom. Toto vnímam ako výrazný krok späť. Žiaľ, politici využívajú do veľkej miery pocit strachu a sú ním schopní manipulovať verejnú mienku a vytvárať spoločného nepriateľa z cudzincov, najmä z muslimov.
Je pre nás veľkým ohrozením, keď sa napríklad vysokopostavený predstaviteľ štátu vyjadrí nepriaznivo na adresu muslimov, pretože tým vytvára vhodné prostredie pre extrémistov a psychicky labilných ľudí, ktorí zaslepení týmto – hoci umelo vytvoreným a neexistujúcim – pocitom ohrozenia verbálne, ale aj fyzicky napádajú muslimov, často napríklad ženy v šatkách. Toto považujem za skutočný problém a zlyhanie politických elít.
súkromný archív respondenta
sme podľa vás xenofóbny národ?
Nemám rád toto slovo, ale vnímam, že v slovenskej spoločnosti je problém s akceptáciou iného a s tým, že toto iné sa občas vníma až ako hrozba.
a čím je podľa vás spôsobený tento náš strach?
Neistotou, nedostatkom sebavedomia, históriou, zložitými dejinami.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.