materskú školu v Rokycanoch navštevuje len štrnásť detí. Ako vyzerá deň v takejto malej škôlke?
Minulý piatok sme mali veľmi peknú akciu a dnes sme na to nadviazali. Boli sme so siedmimi deťmi a šiestimi rodičmi v ekoparku v Prešove. Mali sme program pripravený aj pre rodičov. Boli sme vo vedeckej knižnici na oddelení, kde sa zoznámili s rómčinou. Pracovníčka sa s nimi rozprávala v rómskom jazyku, a predstavila im, kde sa môžu učiť o rómskej kultúre.
Ponúkli nám rôzne workshopy, kde by sa rodičia aj deti mohli naučiť viac o bylinkách či remeslách. Dnes sme na to nadviazali a pripomenuli sme si remeslá. Pokúsili sme sa tkať na hrabličkách koberčeky a z alobalu robiť tvary ako kováči. V ekoparku videli domáce aj exotické zvieratá, dnes sme si ich teda kreslili.
Musím sa pochváliť, že aj keď mám málo detí, mám veľmi ústretovú skupinu mladých rodičov. Zapájajú sa do činností s deťmi. Vo Vedeckej knižnici nám ukázali aj redakciu rómskeho rádia, kde sme videli nahrávaciu miestnosť. Zdalo sa mi, že majú radosť z toho, že ich kultúru prijímam ako rovnocennú.
„Keď je samotná obec vysadená proti Rómom, nic sa nespraví.“
Je to pre mňa signálom, že keby chcela obec zriadiť spojenú školu, kde by sa mohli učiť aj matky a otcovia remeslám, mali by istú klientelu. Problém je vo financiách. Museli sme ísť autobusom, v meste sme sa presúvali MHD. To je pre nich finančné nákladné, sú to predsa ľudia na aktivačných prácach. Ale krásne sa poobliekali, našli si peniaze, aby si deti dali pizzu.
vy ste riaditeľka a zároveň aj jediná učiteľka?
Kedysi sme fungovali ako celodenná prevádzka s dvoma učiteľkami. V Rokycanoch však máme problém s tým, že majorita obyvateľov sa k rómskemu etniku stavia nepriateľsky. Všetko, čím im ideme v ústrety, sa kritizuje a ruší. Ja som však chcela, aby sa naša materská škola dostala do povedomia — že je kvalitná a aktívna. Dospelo to však až do štádia, že som dostala výpoveď.
Po viacerých peripetiách som sa po dvoch rokoch vrátila do škôlky, ktorá však fungovala už len pol dňa. Som teda aj riaditeľka a jediná učiteľka. Vďaka projektu som však mohla zamestnať aj asistentku — Rómku, ktorá má skončenú pedagogickú školu, vie po rómsky a je pre mňa veľkou pomocou. Ale viete, z praxe už viem, že takáto pomoc je vynikajúca, ale len pokiaľ trvá projekt. Keď skončí projekt, obce v tom nechcú pokračovať.
prečo sa škôlka z celodennej prevádzky stala polovičnou? Klesol počet detí?
Keď boli deti celý deň v škôlke, teda od siedmej do štvrtej popoludní, mohli tu aj spať. Pre rodičov to bolo oveľa výhodnejšie. Dnes sú deti v škôlke len do pol dvanástej a pre rodičov je to problém. V Rokycanoch máme dve osady. Jedna je blízko škôlky, druhá je však vzdialená skoro kilometer. Často sa stáva napríklad to, čo dnes, a to že silno pršalo. Vtedy nemôžu vyjsť z osady — nemajú cesty, chodník, iba jednu zmes blata. Kým by z osady vyšli, deti by boli zablatené a matka ich už nechce v takom stave pustiť do škôlky. Ale kým s tým obec nechce nič urobiť, toto nevyriešim.
prečo je pre nich poldenná prevádzka horšia?
Prinesú ich o ôsmej ráno a o pol dvanástej majú prísť znova po nich. Keď prší a ťažko sa im vychádza z osady, majú ísť kilometer tam a naspäť a o pár hodín sa dnes otočiť? Ale ak by tam boli celý deň, bolo by to pre rodičov veľké plus.
na celodennú prevádzku nemá obec peniaze?
Áno. Keby štátu na tom viac záležalo, existovali by aj iné páky, nenechal by to len na rozhodnutí jedného človeka. A poviem to na rovinu — rozhodujú ľudia, ktorí sa do toho vôbec nerozumejú. Nepomôže ani ekonóm, ktorý vidí všetko len cez čísla a nerozumie sociálnym potrebám v obci.
nemá starosta v úrade, alebo aspoň externe, žiadneho poradcu pre školstvo?
Zriaďovateľom materskej školy v meste je mestský úrad, ktorý má odbor školstva, v ktorom sú kvalifikovaní ľudia s praxou v školách. Keď je však naším zriaďovateľom obec s jedným starostom a jednou ekonómkou, kto z nich sa vyzná v školstve? Bývalý starosta predtým pracoval ako dispečer v dopravnom podniku, tento pracuje s drevom.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.