slovensko malo v eurovoľbách v roku 2014 najnižšiu účasť spomedzi všetkých členských krajín Európskej únie, bolo to len 13 percent. Ešte horšie na tom bola účasť prvovoličov, mladých ľudí vo veku od 18 do 24 rokov. K volebným urnám ich vtedy prišlo len 6 percent.
Rekordne nízku účasť Sloveniek a Slovákov na eurovoľbách sa intenzívnou kampaňou snažia zvrátiť nielen niektorí politickí kandidáti, ale aj viaceré osobnosti, ktoré sa zapojili do kampaní európskych inštitúcií. Príkladom je celoeurópska iniciatíva „Tentoraz idem voliť“, ktorá už inšpirovala tisícky študentov.
Niekoľko týždňov pred voľbami do Európskeho parlamentu, ktoré sa budú na Slovensku konať 25. mája 2019, sme zašli na Súkromnú strednú umeleckú školu dizajnu v Bratislave. Tamojší študenti v rámci odbornej praxe pripravili jedinečné návrhy kampane zameranej na zvýšenie účasti prvovoličov v tohtoročných eurovoľbách.
Matúš DávidDalibor Bača pracuje ako riaditeľ Centra odborného vzdelávania a prípravy na Škole dizajnu v Bratislave.
„Rozhodovali sme sa medzi dvoma témami – fašizmom a voľbami do Európskeho parlamentu. Nakoniec sme zvolili blížiace sa eurovoľby, pretože v rámci toho sa dá pracovať aj s fašizmom. Na praxi sa zúčastnilo asi 130 mladých ľudí. Naprieč ročníkmi aj odbormi sme ich rozdelili do 13 skupín, pričom každá tvorila vlastnú kampaň,“ približuje základné informácie o unikátnom študentskom projekte Dalibor Bača, riaditeľ Centra odborného vzdelávania a prípravy na Škole dizajnu v Bratislave.
Škola už niekoľko rokov spolupracuje so známou reklamnou agentúrou Made by Vaculik, ktorá býva garantom odbornej praxe študentov. Ako teda znie jej recept na správne oslovovanie slovenských prvovoličov, aby išli v eurovoľbách voliť v čo najväčšom počte?
„Chceme, aby boli Európa a eurovoľby pre občanov Slovenska atraktívne a aby sa nezopakovala 13-percentná účasť.“
„Treba urobiť niečo výrazné, kontroverzné, odvážne a silné. Poradil som študentom, aby išli po emóciách. Pri takej katastrofálnej východiskovej situácii totiž už niet čo pokaziť. Eurovoľby si jednoducho musia voliči všimnúť,“ myslí si kreatívny riaditeľ Made by Vaculik Peter Ižo.
nebuďme ticho ani 25. mája
Od vlaňajšej vraždy investigatívneho novinára Jána Kuciaka a jeho snúbenice Martiny Kušnírovej boli na Slovensku už dvoje voľby – komunálne a prezidentské. Tragická smrť reportéra a jeho priateľky spolu s masovými demonštráciami Za slušné Slovensko do veľkej miery ovplyvnili rozhodovanie voličov v týchto voľbách a vzbudili v ľuďoch túžbu po novej, neskompromitovanej generácii politikov.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.