máte skúsenosť s tým, že výborné pracovné podmienky a nadštandardné platy často nevedú k výnimočným výsledkom? Bol som vo firme, ktorej majitelia cestujú po svete a nadšení hľadajú zákazníkov na veľké projekty. Ich spolupracovníci sedia v papučkách vo firme a sťažujú sa, že im šéfovia načas nezaistili gastrolístky a čaj so správnou príchuťou. Myslím si, že je dobré vystaviť ľudí vo firme určitej nepohode vplyvom trhu, krízam, šokom a zmenám, ktoré musia cítiť a správať sa ako spolupodnikatelia, nie ako zamestnanci.
Najvyšším stupňom rozvoja podniku sú však firmy antikrehké. Sú to firmy, ktoré z problémov a kríz vyjdú silnejšie ako predtým.
V inej firme chodí riaditeľ celý týždeň po Európe a zháňa objednávky, aby mu v pondelok jeho spolupracovníci nadávali, že mohol dohodnúť aj lepšie ceny a dlhšie dodacie termíny. Na dvore v piatok stojí kamión, projekty a objednávky nie sú dokončené načas a v požadovanej kvalite. Po skončení pracovného času však ide väčšina pracovníkov pokojne domov od nedokončenej práce.
Krehké firmy a krehkí ľudia sa pri prvom probléme zosypú. Sú aj pružné firmy, ktoré prežijú problémy a krízy vo svojom okolí. Najvyšším stupňom rozvoja podniku sú však firmy antikrehké. Sú to firmy, ktoré z problémov a kríz vyjdú silnejšie ako predtým.
V psychológii existuje pojem reziliencia, ktorým označujeme odolnosť voči negatívnym faktorom vývinu. Táto odolnosť sa chápe ako schopnosť rozvíjať sa a rásť aj uprostred, napriek, alebo dokonca vďaka nepriaznivým okolnostiam. Môžeme hovoriť aj o schopnosti zvládať a zdolávať krízové situácie tak, že z nich čerpáme silu, získavame odolnosť, húževnatosť a životaschopnosť.
Psychológ Frederic Francis Flach charakterizuje kľúčové vlastnosti rezilientnej osobnosti ako kreativitu, schopnosť strpieť ťažkosti, sebapoznanie a sebaocenenie, schopnosť učenia sa a schopnosť nadväzovať priateľstvo.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.