Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

.spoločnosť
.týždeň

Byrokracia v školstve žije vlastným životom

.viera Rapcová .spoločnosť 10.12.2012

Pred dvadsiatimi rokmi, keď som začala učiť, sme si na začiatku školského roka napísali podľa štátom predpísaných učebných osnov a podľa schválenej učebnice plán práce, v ktorom sme urobili časový rozpis preberaného učiva podľa počtu hodín na celý rok. Bolo to prehľadné a zapisovalo sa to do triednej knihy.

.týždeň

Učiteľstvo ako hoby

.ondrej Krasko .spoločnosť 08.12.2012

„Učiteľstvo je v Európskej Únii zamestnanie, ale na Slovensku je to hobby.“ Študentka bratislavského gymnázia

.týždeň

Minister vs. Magister

.anna Medzihradská .spoločnosť 07.12.2012

Obidve slová majú latinský pôvod. Minister – odvodené zo slova minus (nižší, menší): nižší služobník, sluha, pomocník, vykonávateľ, posluhovač (vlastne slovo miništrant má rovnaký kmeň). Magister – odvodené zo slova magis (viac): vyšší predstavený, náčelník, pán, správca, radca, učiteľ (ak vám hovorí niečo príbuzné slovo magistrát)

.týždeň

TED namiesto večerníčka #48/2012

.rastislav Geschwandtner .spoločnosť 05.12.2012

Na svete sa každoročne organizuje množstvo konferencií. Až donedávna však väčšinou za zatvorenými dvermi a pre obmedzený počet účastníkov. Dnes sa nám tieto dvere čiastočne otvárajú vďaka zaznamenávaniu vystúpení rečníkov a sprístupňovaniu videí na internete. Vzniká tak cenný nový zdroj, ktorý možno využiť vo vzdelávaní.

.týždeň

Khan Academy – masové individuálne vzdelávanie? #48/2012

.dana Retová .spoločnosť 05.12.2012

Deti pristupujú k matematike väčšinou s nadšením. Ale niekde po ceste sa stane, že sa im znechutí. Možno preto, že od určitého momentu jej prestanú rozumieť. Boli týždeň doma choré s angínou alebo učiteľ prebehol látku prirýchlo, alebo pol roka suplovala matematiku dejepisárka. Mohli by sme po¬vedať, že im ušiel „matematický vlak“.

.týždeň

Vzdelávanie nie je iba škola #47/2012

.vladimír Burjan .spoločnosť 05.12.2012

Často počuť názor, že mladí ľudia potrebujú získať kvalitné vzdelanie, aby sa dobre uplatnili na trhu práce. Jedným dychom sa zvykne dodávať, že práve preto je nutné konečne niečo urobiť pre skvalitnenie nášho školstva. Ak vám táto implikácia pripadá správna, usvedčuje vás tak trochu z myslenia hodného minulého storočia.

.týždeň

Radšej žiadne nové učivo #46/2012

.martin Mojžiš .spoločnosť 03.12.2012

Jednou z vecí, ktorú by sme chceli v tejto rubrike opakovane prinášať, je polemika dvoch protichodných názorov, z ktorých oba sa nám zdajú rozumné.

.týždeň

Reforma má veci meniť #46/2012

.ján Žabka .spoločnosť 03.12.2012

Jedným z atribútov reformy z roku 2008 bolo nahradenie osnov novým dokumentom – Štátnym vzdelávacím programom. Nejde len o zmenu názvu.

.týždeň

Reforma zhora? #45/2012

.zuzana Zimenová .spoločnosť 03.12.2012

Počas 23 rokov od (čiastočného) zvrhnutia komunistického režimu sa v tejto krajine nepodarilo uskutočniť systematickú a rozumnú školskú reformu. Prečo sa to nepodarilo? Chýbala vôľa jednotlivých ministrov školstva alebo chýbalo niečo iné?