Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Kvôli poznámkam telocvikára ma za slabšiu začali brať aj spolužiačky. Ako riešiť traumy z telesnej výchovy?

.alžbeta Kyselicová .spoločnosť

Telesná výchova by mala žiakov rozvíjať a prinášať im pozitívne emócie z pohybu a športu. Nie vždy tomu tak je a najmä menej fyzicky zdatné deti a dospievajúci si z nej odnášajú pocity nízkeho sebavedomia aj do dospelosti. O týchto skúsenostiach hovoria dvadsiatničky Tereza a Jana a o tom, ako predchádzať týmto pocitom vraví športový psychológ Peter Kuračka.

Kvôli poznámkam telocvikára ma za slabšiu začali brať aj spolužiačky. Ako riešiť traumy z telesnej výchovy? Unsplash.com

dvanásťminútovka, skok cez kozu, alebo vybíjaná. Niektorí žiaci sa na hodiny telesnej výchovy tešia ako na oddychovú hodinu, pre iných patrí k jedným z najväčších strašiakov. Telocvikárom sa častokrát môže zdať, že žiak s menším pohybovým nadaním je pohodlný, alebo lenivý, a preto nepodáva na hodinách také výkony, ako iní spolužiaci a spolužiačky. Nevhodným prístupom k takémuto dieťaťu sa môže stať, že dieťa stratí záujem o pohyb a bude sa snažiť vyhnúť nielen hodinám telesnej výchovy, ale športovým aktivitám celkovo.

Tereza nepatrila k najvýkonnejším žiačkam, čo sa týkalo športových výkonov. „Vždy som sa tešila, keď telesná nebola a brala som hocijaký relevantný dôvod, aby som na nej nemusela byť, nevyhýbala som sa jej ale nepoctivo ospravedlnenkami a podobne,“ opisuje svoje pocity z telesnej výchovy. Bála sa hlavne gymnastiky, ale nevynikala ani v kolektívnych športoch. Počas strednej školy ju telesnú vyučovali dvaja starší učitelia a jedna mladšia telocvikárka. Keďže bola vždy štíhla, muži telocvikári jej pri slabých výkonoch namiesto motivácie dávali svojimi komentármi najavo, že nie je možné, aby daný cvik nevedela spraviť, keď má na to „prispôsobené“ telo.

.týždeň

„Poznámky ohľadom môjho výkonu boli vždy veľmi nepríjemné, hlavne, keď človek podáva svoj najlepší výkon. Snažila som sa rovnako ako ostatní, ale nešlo mi to tak, ako im. Moje zlé výsledky častokrát prikladali lenivosti a neochote a nie tomu, že to lepšie nedokážem. Nepotrebovala som, aby mi niekto klamal, že som dobrá, ale ani doberanie nie je cesta,“ hovorí.

unsplash

Podľa športového psychológa Petra Kuračku sú rodičia, tréneri, ale aj učitelia kľúčové osoby pre posilňovanie psychiky dieťaťa a okrem temperamentu, prostredia, v ktorom dieťa vyrastá a sklonoch k úzkostiam, sú kľúčovými faktormi pri tvorbe sebavedomia. Pokiaľ si rodič všimne, že tréner, alebo učiteľ telocviku nevníma to, že dieťaťu svojim správaním môže ubližovať, je dôležité, aby sa s ním porozprával. Väčšinou je potrebné, aby tréner, alebo vyučujúci upravil svoju komunikáciu a reakciu, keď sa dieťaťu nedarí. „Tréner je pre dieťa veľmi dôležitá osoba a autorita. Ak ho tá autorita kritizuje, alebo kričí naňho, keď sa mu nedarí, dieťa si to zvnútorní a získa presvedčenie, že nemá na to ísť vyššie,“ hovorí Kuračka.

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite