slovenská spoločnosť CloudTalk je len jedným z telekomunikačných start-upov, ktorý sa postupne rozrastá, a tento rok získal od holandských a nemeckých investorov injekciu 6 miliónov EUR. Ale čo sú to cloudové telefóny a ako by mohli v blízkej budúcnosti ovplyvniť naše životy?
čo sú cloudové telefóny a ako sa používajú?
Cloudový telefónny systém, alebo iba cloudový telefón, umožňuje telefonovať cez internet, teda nie bežným spôsobom prostredníctvom medených drôtov alebo optických vlákien. Zatiaľ čo videohovory už poznáme roky, cloudové telefóny posúvajú tento koncept o krok ďalej tým, že ukladajú firemné údaje o pripojení na špeciálny cloud a prepájajú zamestnancov prostredníctvom softvéru VoIP a telefónov. Hlas volajúceho rozdelia na malé digitálne pakety, ktoré sa príjemcovi odosielajú prostredníctvom cloudovej pobočkovej ústredne (PBX).
Pandémia Covid-19 zintenzívnila dopyt po cloudových technológiách, keďže zamestnanci museli komunikovať na diaľku. No technológia sa netýka len firiem — zasahuje aj do ďalších aspektov nášho každodenného života.
Ukladanie dát v cloude je asi jej najznámejšie využitie. Väčšina našich smartfónov ukladá fotografie, videá a kontaktné údaje do cloudu priradeného k nášmu zariadeniu, takže už nie je potrebné ich ručne zálohovať. Šetrí nám to čas a námahu a umožňuje prechádzať medzi zariadeniami bez toho, aby sme o niečo prišli.
Hráči môžu hrať videohry priamo v cloude na vzdialenom serveri, namiesto na konzole, napríklad Google Stadia, a online kasína využívajú túto technológiu na prevádzkovanie stávkových systémov in-play v populárnych hrách ako poker a ruleta.
Takéto použitie je súčasťou širšieho prebiehajúceho presunu smerom k technológii cloudového telefonovania a svet firiem je v jeho epicentre. Mnoho spoločností sa spolieha, že technológie dokážu zautomatizovať firemné procesy a poskytovať hovory v stabilne dokonalej kvalite. K výhodám technológií patria:
Vďaka svojej efektívnosti a spoľahlivosti sa technológia môže stať pilierom úspešných firiem a objavuje sa čím ďalej tým viac cloudových start-upov, aby obslúžili rastúci dopyt.
cloudové telefónne spoločnosti
CloudTalk má veľké plány. Firma sídli v Bratislave a potenciál cloudu si uvedomili už pred pár rokmi. V roku 2019 presvedčili spoločnosť Presto Ventures, aby do nich investovala 1,3 milióna eur. Po ďalšej investícii vo výške 6 miliónov eur chcú zdvojnásobiť svoj tím a implementovať cloudové riešenia s umelou inteligenciou v call centrách.
Dôvod rastúceho dopytu je jednoduchý: štandardné telekomunikácie v dnešnom digitalizovanom svete jednoducho nestačia a keďže pandémia Covidu urýchľuje zmeny, cloud je budúcnosťou.
Vďaka tejto technológii majú zamestnanci neustály prehľad o zákazníkoch, šetria cenný čas hovorov a spoločnosť platí iba za to, čo naozaj využije (namiesto paušálneho poplatku) — to všetko prináša obrovskú úsporu času a nákladov. Softvér spoľahlivo obslúži call centrá až pre 3 000 ľudí a technické problémy sú vďaka nemu minulosťou.
Ringcentral a Ooma Office sú ďalšie firmy špecializujúce sa na cloudové služby. Umožňujú firmám spravovať zasielanie správ, telefónne hovory a videokonferencie prostredníctvom jednoduchej aplikácie známej ako Unified Communications as a Service (UCaaS). Takéto firmy sa zameriavajú na malé a stredné podniky, ktoré chcú rozšíriť svoju činnosť a pritom ušetriť zdroje.
aké budú ďalšie kroky cloudovej technológie?
Očakáva sa, že globálne príjmy v roku 2021 prekonajú 300 miliárd dolárov, čo je nárast o 15 % v porovnaní s predošlým rokom — cloud tech valcuje plnou silou a cloudové telefóny budú aj naďalej jeho kľúčovou súčasťou.
Celosvetový presun smerom k technológii 5G naďalej zrýchľuje, vďaka čomu bude cloudové telefonovanie sofistikovanejšie, pretože sa stane súčasťou veľmi často skloňovaného internetu vecí (IoT). Očakáva sa, že rýchlosti pripojenia budú stokrát rýchlejšie ako pri 4G, takže sekanie či zlá kvalita hovoru sa stanú minulosťou. V ére práce na diaľku je to obrovská vec, pretože bude jedno, kde sa zamestnanec nachádza: bude to akoby ste boli na osobnom stretnutí, akurát sa stretnete cez svoje zariadenie.
No na druhej strane možno ani nebude potrebné, aby sa pracovník zúčastnil hovoru. Umelá inteligencia bude hlbšie integrovaná v cloudovom systéme v podobe automatizovaných chatbotov, ktorí sa podobajú ľuďom a Siri či Alexa popri nich budú vyzerať trochu spomalene.
Takáto automatizácia je, samozrejme, nebezpečná, ak softvér nahradí prácu ľudí, preto by podniky mali vyhodnotiť ľudské náklady na integráciu skôr, než sa do nej pustia. No cloudové hovory v nadživotnej veľkosti sú rozhodne na obzore.