zároveň je tu požiadavka byť vizionárom, vidieť za roh. Aby to, čo dnes aplikujeme v najlepšej viere ako dobro, neprinieslo v budúcnosti katastrofu. Účel by nemal posväcovať prostriedky. Naproti tomu zlo sa nepremieňa. Zlo zostáva zlom. V čase, keď je páchané, i následne. Treba na to myslieť pri tvorbe zákonov, pri vymáhaní spravodlivosti, pri spravovaní spoločnosti. Je potrebné učiť sa múdrosti a spravodlivosť spájať s múdrosťou. Archetypálnym vzorom nech je kráľ Šalamún. Monsterprocesy, špecifikum päťdesiatych rokov dvadsiateho storočia, sú do značnej miery tiež zmapované. Proces s vlastizradnými biskupmi, proces s Miladou Horákovou či proces s Rudolfom Slánským, ktorého zvukový záznam sa pred pár rokmi našiel, sú verejnosti známe. No stále zostávali biele miesta vo výskume tohto obdobia. Podlžnosť moderným slovenským dejinám spláca kniha vysokoškolskej pedagogičky Ivice Štelmachovič Bumovej Sionisti a buržoázni nacionalisti v ŠTB. Išlo o vykonštruovaný proces s hlavnými postavami ŠTB. Práca na tejto publikácii nebola jednoduchá. Autorka načrtáva komplikovanosť výskumu: „Zložitosť interpretácie historických prameňov pri problematike politických procesov je podmienená aj pôvodom zdrojov. Vznikli na začiatku 50. rokov 20. storočia, sú vytvorené na politickú objednávku, poplatné režimu a okolnostiam, v ktorých vznikali. Navyše nejde o príbeh jednotlivca, ale o desať ľudí odsúdených v jednom procese. Siedmi z nich pochádzali zo židovského prostredia (Matej Bel, Šimon Čermák, Mikuláš Fodor, Juraj Glaser, Mikuláš Horský, Martin Kraus a Oskar Valášek), zvyšní traja z majority (Teodor Baláž, Viktor Sedmík a Rudolf Viktorin)“.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.