Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Pápež František: Ekonomika vylúčenia zabíja

.michal Oláh .spoločnosť .náboženstvo

Sociálno-ekonomické myslenie pápeža Františka patrí k silným črtám jeho pontifikátu. Vyvoláva rozpačité reakcie medzi západnými novinármi, ekonómami aj politikmi. Z ich úst počuť: „rešpektujem pápeža vo všetkom okrem ekonomiky“. Prečo tento odmietavý postoj? Pretože Bergoglio Západu nič „nedlhuje“ a nebojí sa kritiky.

Pápež František: Ekonomika vylúčenia zabíja ANDREW MEDICHINI/SITA 24. október 2021 Vatikán: Pápež František požehnáva veriacich z okna svojej pracovne v Apoštolskom paláci.

čo je v sociálno-ekonomickom myslení súčasného pápeža neobvyklé? Nezotrváva v strnulej polohe morálnej autority, neobmedzuje sa na všeobecné biblické vyhlásenia, ale aktívne vstupuje do konkrétnych sociálno-ekonomických problémov. Vo svojej „ekologickej“ encyklike z roku 2015 Laudato Sì  vyzval svet zbaviť sa vo „veľmi blízkej budúcnosti“ fosílnych palív. Nabáda odmeňovať a stimulovať investície obchodných spoločností, ktoré prispievajú k urýchleniu ekologických zmien v oblasti digitalizácie, znižovania uhlíkovej stopy a udržateľnej mobility. Neskôr ide vo svojich vyjadreniach ešte ďalej. Len niekoľko dní po prezentácii minuloročnej encykliky Fratelli tutti venovanej vzájomnému bratstvu (a sesterstvu) aj v ekonómii s plnou vážnosťou vyhlasuje: „Súčasný ekonomický systém je neudržateľný.“ Nie, nejde o extrémneho ľavičiara strhnutého chudobou tretieho sveta k svätej vojne proti bohatému Západu. Pápež nehovorí, že: „kapitalizmus je zlý“. Nedémonizuje trh ani zisk. Kritizuje jeho degenerácie, v ktorých sa na úkor peňazí vytratil z centra pozornosti človek.

 ekonomika

„Peniaze... sú samy osebe dobrým nástrojom, ako takmer všetky veci, ktoré majú ľudia k dispozícii: je to nástroj, ktorý rozširuje naše možnosti,“ napísal pápež v krátkom príspevku pre talianske noviny Corriere della Sera. „Keď je však ekonomická sila iba nástrojom vytvárajúcim majetky, ktoré si ľudia ponechávajú len pre seba, ukrývajú ich pred inými, vedie to k nespravodlivosti a stráca tým svoju pôvodnú pozitívnu hodnotu,“ citovala nedávno jeho slová nemecká spravodajská agentúra DPA. Rizikom hromadenia bohatstva je podľa Františka uzatváranie celých národov do ekonomického sebectva. František svoje myšlienky o sociálno-ekonomickej spravodlivosti zhrnul v najnovšej knihe rozhovorov s novinárom Domenicom Agrassom Boh a svet po pandémii, ktorej slovenský preklad vyšiel tento rok vo vydavateľstve Fortuna Libri. „Súčasné ekonomické modely sa javia ako neudržateľné, a to vo viacerých oblastiach: konzumizmus, špekulácie, závislosť od fosílnych palív, technologické manipulácie a nedostatok investícií do práce. Čestnou, odvážnou, nezaujatou a ,prezieravou´ zmluvou medzi ľuďmi sa však môže zrodiť nová ekonómia – na úrovni lokálnej, národnej i svetovej, ktorá bude dbať predovšetkým na ekologický aspekt. Nový systém, v ktorom bohatstvo zlepší svet pre všetkých, nielen niekoľkých privilegovaných, a nebude viac stavať bariéry, ale zmení sa na vzťahy, lebo ľudia majú väčšiu hodnotu než veci a sú dôležitejší než to, čo vlastníme,“ hovorí pápež.

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite