Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Sú odstrašujúce reklamy účinné?

.marián Timoracký .spoločnosť

Aktuálne prebiehajúca očkovacia kampaň v Českej republike s bezvládnymi telami zväčša už mŕtvych pacientov a titulkami ako „uveril dezinformáciám“ alebo „mal svoju pravdu" rozhodne vzbudila pozornosť.

Sú odstrašujúce reklamy účinné? Aktuálne prebiehajúca očkovacia kampaň v Českej republike.

zámerom tamojšieho ministerstva zdravotníctva je burcovať tých, ktorí očkovanie odkladajú, chce im ukázať, že odklad očkovania môže mať fatálne následky. Naproti tomu, viacerí lekári, psychológia i bežní občania zhodne tvrdia, že využívať motív strachu zo smrti v reklame na lieky je úplne pomýlené a že takáto reklama zvýšeniu počtu očkovaných rozhodne nepomôže. 

S podobne kontroverznou reklamou sme sa stretli aj u nás. V roku 2007 Centrum pre bioetickú reformu, občianske združenie Pastor Bonus vylepilo po celom Slovensku billboardy, ktorých nosným vizuálom bol detail mŕtveho ľudského plodu a titulkom: „Tebe právo na život odopreté nebolo.“ Zadávateľ chcel touto kampaňou povedať, že interrupcia je násilný čin, ktorý zabíja človeka v štádiu prenatálneho vývoja, keď sa nazýva plodom.  

Kampaň Právo na život z roku 2007 v Slovenskej republikeKampaň Právo na život z roku 2007 v Slovenskej republike

Na Radu pre reklamu sa vtedy obrátilo 33 sťažovateľov, ktorí namietali, že vizuál vyvoláva traumu a neprimeraný šok a že celková vizuálna prezentácia hrubým spôsobom porušuje všeobecné princípy mravnosti a slušnosti. Rada pre reklamu vydala stanovisko, podľa ktorého táto reklama bola v rozpore s príslušným ustanovením Etických zásad reklamnej praxe platných na území Slovenskej republiky (Arbitrážny nález 52 (07 / 06) Právo na život. Rada pre reklamu, 12. septembra 2007 ).

reklamy apelujúce na strach

Agresívne, brutálne, drsné, ba až morbídne – takto sa zvyknú označovať reklamy, v ktorých hlavnú úlohu zohrávajú zohavené časti ľudských tiel alebo mŕtvoly. Takéto vizuály sa pomerne často využívajú v sociálnych kampaniach, ktoré poukazujú na určitý konkrétny spoločenský problém, napr. drogová závislosť, fajčenie, alkoholizmus, znečisťovanie životného prostredia, domáce násilie a podobne.

Čo by si radšej absolvoval, test na cholesterol alebo záverečnú skúšku? (kampaň na podporu vyšetrenia cholesterolu ako prevencie srdcových chorôb)Čo by si radšej absolvoval, test na cholesterol alebo záverečnú skúšku? (kampaň na podporu vyšetrenia cholesterolu ako prevencie srdcových chorôb)

V zásade ide o reklamy apelujúce na strach. Sú založené na posolstve, ktoré zdôrazňuje potenciálne nebezpečenstvo, ktoré postihne jednotlivca alebo spoločenstvo, ak neprijme toto odporúčanie. V stručnosti: „Ak neurobíš to, čo ti reklama hovorí, bude to mať negatívny dopad na tvoj život.“

Rúž na zuboch vám už nikdy nebude robiť starosti. (Pervitín – ani ho neskúšaj)Rúž na zuboch vám už nikdy nebude robiť starosti. (Pervitín – ani ho neskúšaj)

strach náš každodenný

Motív strachu sa využíva aj v komerčných reklamách, a to už poriadne dlho. Zoberme si napríklad ústnu vodu Listerine, ktorá bola na trh uvedená v 80. rokoch 19. storočia ako antiseptický roztok na rany, ktorého výhoda spočívala v tom, že na rozdiel od krémov a obväzov sa dal použiť aj na rany v ústach. Preto bol tento roztok spočiatku v reklame propagovaný zubným lekárom.

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite