sme vyčerpaní - neustálymi reakciami a protireakciami na svet okolo nás, neustálými reakciami na správanie sa jednotlivcov okolo nás, na informácie, ktoré sa menia na biznis. Môže tento humbuk, senzácie a emočné výlevy obnoviť spoločnosti, či civilizácie?
Naša spoločnosť je v tzv. „hype“, ako ho opísal v knihe „Veľká podráždenosť: východiská z kolektívneho vzrušenia“ nemecký vedec Bernhard Pörksen. Kopíruje tak citát americkej sociologičky Elise M. Boulding z roku 1987 o tom, ako je „človek neustále bez dychu, lebo sa zaoberá súčasnosťou, a už nemá silu predstavivosti o budúcnosti“. Podobný pocit nesiem v sebe aj ja, hoci už mesiac sedím v Berlíne.
Prečo je Slovensko v hype? Vďaka koalícii, opozícii, covidu, mentálnemu stavu spoločnosti, sociálnemu (ne)kapitálu. Samozrejme nie je jediné, kult krátkodobosti ovládol mnohé spoločnosti. Naša pozornosť uviazla v zlej realite. Ovládajú ju senzácie a emócie, ktoré vznikajú v súhre správ, orientovaných na jednotlivcov, nie na procesy. Naša fascinácia otázkami individuálnej morálky nám bráni vnímať idey a vízie. Naša pozornosť je pritom vzácna, a dá sa investovať len raz. Bulvár a senzácia ovládli naše prostredie, a čím väčšie nadšenie pre ne máme, tým menej priestoru zostáva pre zmysluplné diskusie. A tak existujeme pod oblakom ničoty.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.