mnohí poukazujú na to, že je to najmä odraz jeho osobnostných „kvalít“ a politických spojenectiev. Problém je však evidentne nielen v ňom ako osobe: je v systéme. Nedá sa totiž prehliadnuť, že Marošovi Žilinkovi takéto vysoko politické kroky umožňuje jeho obrovská moc, ktorou vo funkcii generálneho prokurátora disponuje.
v skutočnej demokracii je to inak
Takže sa treba opýtať: Ak by bola prokuratúra u nás už transformovaná už na štátne zastupiteľstvo, bolo by vôbec možné, aby osoba, ktorá by štátne zastupiteľstvo viedla, zasahovala do politiky tak, ako to robí Maroš Žilinka?
Bývalá ombudsmanka a sudkyňa Jana Dubovcová na to odpovedá: „Ak by bola prokuratúra už transformovaná, určite by v článku 149 našej Ústavy a v § 3 zákona o prokuratúre nebolo ustanovené to, že „Prokuratúra Slovenskej republiky chráni práva a zákonom chránené záujmy fyzických a právnických osôb a štátu.“ Bolo by tam uvedené približne to, že prokuratúra je osobitný (sui generis) samostatný orgán výkonnej moci, ktorý v rozsahu a spôsobom ustanoveným zákonom z úradnej povinnosti zabezpečuje alebo vykonáva trestné stíhanie trestných činov, ako verejný žalobca v mene Slovenskej republiky podáva súdu obžaloby za činy, ktoré na základe výsledkov trestného stíhania považuje za trestné činy, a v trestnom súdnom konaní vystupuje v mene Slovenskej republiky ako verejný žalobca,“ vysvetľuje.
V týchto formuláciách je veľký rozdiel. V demokratickom štáte totiž chránia práva a právom chránené záujmy a posudzujú dodržiavanie zákonnosti a ústavnosti všeobecné súdy, správne súdnictvo a ústavný súd aj verejný ochranca práv. Nie prokuratúry. „Ak by takáto úprava už bola, tak by sa ňou riadil aj generálny prokurátor,“ hovorí Jana Dubovcová.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.