to sa, samozrejme, nepáčilo súkromným konkurentom štátnych poisťovní, ktorí poukazovali na to, že môže ísť o nepovolenú štátnu pomoc, ktorá zvýhodňuje nejaký subjekt na trhu, vytvára na ňom nerovné postavenie a zhoršuje hospodársku súťaž. Prvostupňový Všeobecný súd EÚ v roku 2018 konštatoval, že poskytovanie povinného zdravotného poistenia na Slovensku má navzdory svojim nesporným sociálnym, solidárnym a regulačným prvkom evidentný charakter hospodárskej činnosti a súťaživosti zdravotných poisťovní. Súd rozhodol, že v zmysle pravidiel EÚ pre štátnu pomoc majú byť zdravotné poisťovne vnímané ako podniky, a preto mala Európska komisia (EK) posúdiť, či navyšovanie základného imania, splácanie dlhov alebo ostatné dotácie zo strany štátu pre štátne zdravotné poisťovne SZP a VšZP v období rokov 2003 – 2010 neboli nepovolenou štátnou pomocou.
Po odvolaniach EK a Slovenskej republiky sa však o dva roky neskôr karta obrátila, keďže druhostupňový Súdny dvor EÚ im vyhovel a stotožnil sa s názorom, že slovenský systém verejného zdravotného poistenia sa vyznačuje viacerými vlastnosťami, ktoré zodpovedajú systému sociálneho zabezpečenia sledujúcemu sociálny cieľ a uplatňujúcemu zásadu solidarity pod dohľadom štátu. A tak už potom „prerozdeľovačom“ nestálo takmer nič v ceste pri ďalšom selektívnom dotovaní VšZP.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.