detroit bol koncom 19. storočia 80-tisícové mesto so závodmi na spracovanie prírodných materiálov, napríklad železnej rudy. Autá dostal do vienka od Henryho Forda, ktorý tu založil svoju automobilku, niekoľkokrát skrachoval, ale napokon uspel – a stal sa nielen magnátom, ale aj hýbateľom pokroku.
Vybudoval závody s víziou, kde ľudí slušne platil a sociálne zabezpečil, podporoval ich v sporení, zveľaďovaní bývania a sociálnej mobilite – kto začal u Forda, neraz si polepšil a posunul sa do strednej triedy. No aj robotníci pri páse uňho zarábali dosť. V Detroite, samozrejme, nepôsobil iba Ford, boli tam aj iné automobilky, najväčšie General Motors a Chrysler. Zažili dobré i horšie momenty, veľká hospodárska kríza v 30. rokoch s nimi všetkými zamávala, no potom ich opäť oživila druhá svetová vojna, konkrétne zákazky pre armádu.
Tzv. veľká trojka General Motors, Ford a Chrysler, mala boom. Džoby v automobilkách boli vyhľadávané, či už šlo o tie za pásom, alebo za kancelárskym stolom. A tak v 50. rokoch dosiahol Detroit 1, 85 milióna obyvateľov. Viac ich už nikdy nemal mať.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.