Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Esej: Otázka ľudskej prirodzenosti

.tomáš Zálešák .spoločnosť .esej

Stav, v ktorom sa dnes slobodné politické zriadenie opätovne ocitá pod tlakom najrôznejších pochybných alternatív, nás núti znova sa zamýšľať nad niektorými základnými podmienkami našej politickej existencie.

Esej: Otázka ľudskej prirodzenosti WIKIMEDIA COMMONS Raffael: Aténska škola, 1511. Medzi svetom ideí a svetom hmatateľným diskutujú uprostred Platón a Aristoteles.

keď pátrame po povahe týchto podmienok, skôr či neskôr prídeme do kontaktu s otázkou miesta človeka v prírode, a teda aj so starým problémom uchopenia toho, čo sa zvyklo nazývať ľudskou prirodzenosťou.

Na tento problém narážame v pozadí najrôznejších aktuálnych politických či ideologických sporov. Aspoň pokiaľ sa nenecháme zviesť ich povrchnosťou a sprofanovaným jazykom. Pokrivené chápanie a skazený jazyk (oboje spolu nevyhnutne súvisí) sa prejavujú u vulgárnych davov aj u intelektuálnych elít. Vrátiť sa v takejto situácii k premýšľaniu o základných pojmoch nie je zbytočný luxus ani intelektuálna zábavka. Je to nevyhnutnosť. Nie náhodou nájdeme snahy o premýšľanie o základoch v dobách veľkých kríz, nie v dobách pohody a prosperity.

Žiadny z týchto pokusov nemožno použiť ako technický manuál. To by znamenalo, že naše problémy za nás vyriešili už dávno iní. Naše dnešné problémy musíme riešiť my. Je však na nás, či to budeme robiť ako poučené a kultivované bytosti, alebo ako novodobí barbari, ktorí si musia dejiny opakovať po tom, čo nimi opovrhli.

medzi prirodzeným a umelým

Zmienka o technickom manuále je tu dôležitá. Reč bude o protiklade pojmov „prirodzeného“ a „umelého“, medzi prírodou a výsledkami našej uvedomelej činnosti, teda v jazyku starých Grékov: fysis a techné. A ako si stručne ukážeme, táto jednoduchá podvojnosť je nedostatočná na uchopenie ľudského údelu všeobecne a politiky zvlášť.

Z našej krátkej reflexie by malo tiež vyplynúť, že ani politika nie je technológia; a ak aj nejaké prvky „technológie“ obsahuje, nie je možné ju takto zredukovať: ani na technológiu získavania či výkonu moci, ani na technológiu občianskeho dialógu, ani na technológiu budovania inštitúcií. Tieto veci sa skrátka vymykajú rámcu technického manuálu.

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite