už sa deti nemajú učiť orientovať v telefónnom zozname, ale viac experimentovať, a základná škola nemá byť delená na dva stupne, ale tri cykly. Ani ten najlepší obsah však nepomôže, ak ho škola nevie „servírovať“. Teda pretaviť štátne dokumenty do kvalitného vzdelávacieho zážitku dieťaťa. Toto je kľúčová téma, o ktorej sa príliš nediskutuje.
Na jednej strane je to pochopiteľné. Štát a odborníci, ktorí v ňom ťahajú za páky, nemajú také kapacity, know-how a ani nástroje pomôcť školám servírovať vzdelávanie, ako majú pri predpisovaní jeho obsahu. To je niečo, čo majú robiť lokálni zriaďovatelia a samotní riaditelia škôl. Ale očividne tu nefunguje všetko tak, ako má.
Na Slovensku sme zvyknutí na štandardnú štruktúru manažovania a organizovania školy. Každý má svoj piesoček, kde šéfuje, a ostatní sa mu do toho príliš nestarajú. Riaditeľ rieši prevádzku, ekonómka administratívu, školník opravy a učiteľky vyučovanie.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.