Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

.pravidelná dávka: Talent je drina

.andrej Zeman .stĺpčeky .spoločnosť

Nedávno som rozmýšľal o drine. Je náš úspech o nej, o talente, alebo o oboch zároveň? Myslím si, že intuitívne by sme chceli odpovedať „Aj, aj“. Nakoniec, podporujú to aj mnohé štúdie. Úspešní hudobníci by to však, myslím, videli trochu inak. Stihnem sa pozrieť len na dva príklady – jeden dávnejší a druhy súčasný.

.pravidelná dávka: Talent je drina

joseph Haydn bol jedným z najlepších a najslávnejších skladateľov klasickej hudby. Jeho prínos vidno jednoznačne v tom, že je považovaný za zakladateľa klasickej symfónie a sláčikového kvarteta. 

Avšak po tom, čo ho ako 17-ročného vyhodili z viedenského zboru v Dóme sv. Štefana, bol nútený osem rokov trieť núdzu. Často hladný a žijúci v chudobných podmienkach, rozhodol sa však nastúpiť na ťažkú cestu samovzdelávania a venovať sa hudobnej kompozícii. Svoje hudobné zručnosti začal vymieňať za jedlo. Cestou pritom nadobúdal vzácne kontakty a nakoniec po takmer dekáde predierania sa získal vzácneho grófa za svojho patróna. 

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite