hovorím o ľuďoch, ktorí sa dožadujú rovnakých podmienok na vnútornom trhu, no v skutočnosti útočia na jeden z dvoch pilierov európskeho projektu. Určite ste v médiách zachytili správy o kamionistoch z východnej Európy, ktorých vo Francúzsku či Nemecku zastavujú kontroly a pýtajú od nich doklady o tom, že ich zamestnávateľ im platí mzdu v súlade s predpismi krajiny, cez ktorú prechádzajú. Nejde však len o kamionistov a len o Francúzsko či Nemecko. V roku 2004, keď sa EÚ rozšírila o 10 nových krajín, si jej dovtedajší členovia vymohli prechodné obdobia na ochranu ich trhu. No po skončení prechodných období v ochrane pokračovali, len inou formou.
Naši susedia z Rakúska sú učebnicovým príkladom. V roku 2004 si vyrokovali výnimku z povinnosti sprístupniť ich domáci trh konkurencii a jeho ochranu predĺžili na sedemročné prechodné obdobie. V roku 2011 však už mali schválenú legislatívu proti takzvanému sociálnemu a mzdovému dumpingu, ktorá sa stala novou prekážkou pre cezhraničné poskytovanie služieb. Nejde len o dopravu, ale aj o stavebníctvo, poradenstvo a ďalšie ekonomické aktivity, ktoré spadajú pod služby.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.