Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Luther, Biblia a verejnosť

.pavel Hanes .stĺpčeky .reformácia podľa kazateľa

Reformačné udalosti sa začali odvíjať zverejnením Lutherových 95 téz. Následný vývoj udalostí nielen spochybnil autoritu cirkevnej vrchnosti, ale povzbudil aj sebavedomie laickej verejnosti na slobodné rozmýšľanie o cirkvi, viere a teológii.

Luther, Biblia a verejnosť Natália Ložeková / natalialozekova.sk

„Žiadny verný kresťan nemôže byť nútený veriť niečomu, čo nie je v Svätom Písme,“ vyhlásil Luther v dišpute v Lipsku 5. júla 1519. Rím proti tomu obhajoval autoritu cirkevnej tradície a autoritu pápeža – k dohode nedošlo. V júni 1520 Lev X. vydal bulu Exsurge domine, v ktorej odsúdil všetky Lutherove spisy a kázne „v latinčine a každom inom jazyku“. Keď bolo zrejmé, že nápravu cirkvi nie je možné čakať od cirkevnej vrchnosti, Luther sa s výzvou na uskutočnenie reforiem obrátil na „kresťanské kniežatá nemeckého národa“. Reformy treba urobiť v duchu viery, ktorú má každý kresťan: „Prečo by sme my nemohli vedieť, čo je podľa viery správne a čo nie?“

Takýto prístup k reforme vyžadoval znalosti Biblie, ktoré v stredoveku často chýbali aj duchovným. Erazmus v Chvále bláznovstva z roku 1511 satiricky hovorí o teológoch, ktorí „sú vo dne, v noci tak zaujatí svojimi nezmyslami, že nemajú čas ani na jedno evanjelium alebo jednu epištolu sv. Pavla“. No ak mali byť reformy v rukách laikov, nástojčivou požiadavkou bolo dať im do rúk Bibliu, ktorej budú dobre rozumieť.

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite