školstvo je dlhodobo pod paľbou kritiky zamestnávateľov za to, že vychováva nepoužiteľných absolventov, ktorých znalosti a zručnosti nezodpovedajú požiadavkám trhu práce. Školy, naopak, kritizujú zamestnávateľov za to, že nevedia jasne zadefinovať požiadavky na ich absolventov. A zamestnávatelia aj školy svorne kritizujú štát za to, že mu nestačili ani takmer tri desiatky rokov na to, aby vytvoril podmienky pre lepšie a kvalitnejšie školstvo.
Tento prístup nikam nevedie. Svoj diel viny na tom, že u nás vzdelávací systém zaostáva, máme všetci. A roky márneho čakania na reformu zhora by nám mali byť dostatočným ponaučením, že nikam nevedie ani pasívne čakanie, kým školstvo spasia osvietení politici. Namiesto toho by mala podnikateľská a vzdelávacia komunita oveľa aktívnejšie hľadať spôsoby, ako spolu prispieť k transformácii nášho vzdelávacieho systému „zdola nahor“. K tomu je potrebné a užitočné zadefinovať základné východiská, ktoré taký dialóg umožnia.
Po prvé, povedzme si, že prioritou, s ktorou treba začať, je základné a stredné školstvo. Ak zle postavíme základy domu, strecha ho už nezachráni, nech by bola akokoľvek kvalitná.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.