kto pozná dejiny cirkvi, vie, že v histórii prechádzala veľkými výkyvmi. V 14. storočí avignonské zajatie a dvojpápežstvo, v jednej chvíli až trojpápežstvo. Alebo v 15. storočí pápež Alexander VI., ktorý mal niekoľko detí. Dominikánsky mních Girolamo Savonarola, ktorý vtedy kritizoval pápeža a rímsku kúriu, bol exkomunikovaný, uväznený, mučený, obesený a upálený. Cirkevní historici pomenúvajú pontifikát Alexandra VI. ako „potupné a škandalózne obdobie rímskej cirkvi“. Našli by sa aj ďalšie príklady.
„Cirkev prechádza konečnou skúškou pred druhým príchodom Krista.“
Ale udalosti so zneužívaním mladistvých zo strany duchovných, ich zamlčovanie, ktoré mieri na najvyššie miesta, napätie v kúrii, ktoré vyvolala pápežova exhortácia Amoris laetitia či výzvy pápežovi, aby sa vzdal, to všetko vedie k vyjadreniam, ktoré ďaleko presahujú diplomatickú reč Vatikánu. Arcibiskup Gänswein, osobný sekretár emeritného pápeža Benedikta XVI., nevylučuje, že cirkev prechádza konečnou skúškou pred druhým príchodom Krista. Vyjadril sa tiež k Malachiášovmu proroctvu z 12. storočia o pápežoch, v ktorom vystupuje ten dnešný ako posledný.
V takejto dobe budem osobný:
- Narodil som sa ako rímsky katolík, táto cirkev mi darovala a sprostredkúva vieru, ktorá je pre mňa pevným bodom.
- V mojom živote som stretal v prvom rade verných a nezištných duchovných a žiadne chyby mnohých iných mi tento obraz nemôžu zmeniť.
- Napriek mnohým slabostiam, katolícka cirkev kráča dejinami od pápeža k pápežovi. František je dvestošesťdesiatyšiesty a ja pri ňom verne stojím.
- Tieto moje názory mi nebránia pristúpiť ku každému človeku s úctou a rešpektom a nikomu ich ani nevnucujem.
A tak, nech príde čokoľvek, odporúčam každému zostať verný sebe a statočný.