Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Objektívom Terezy Nvotovej: Upálení

.tereza Nvotová .stĺpčeky .objektívom Terezy Nvotovej

Križovatka v Saigone, Václavák v Prahe, tichý roh brooklynského parku. Čo majú spoločné? Práve tieto miesta si vybrali traja ľudia na to, aby zmenili svet. Aby sa tu upálili. 

Objektívom Terezy Nvotovej: Upálení Natália Ložeková / natalialozekova.sk

pred sochou horiaceho mnícha sa hrajú dve dievčatká na koberci. Nevšímajú si hluk stoviek mopedov a trúbiacich áut. Toto je asi najhlučnejšie spomienkové miesto, aké som kedy navštívila. No aj tak má svoju silu. Socha mnícha, ktorý pokojne sedí v lotosovom sede, zatiaľ čo sa na ňom vznášajú plamene, je verným vyobrazením legendárnej fotografie z roku 1963, keď sa Thích Quảng Đức upálil. 

Svojím aktom proti despotickej vláde katolíckeho juhovietnamského diktátora odštartoval vlnu „absolútnych“ protestov. „Upáliť sa znamená dať svojmu presvedčeniu tú najväčšiu dôležitosť,“ napísal v liste vietnamský mních americkému lídrovi občianskych práv Martinovi Lutherovi Kingovi. Práve tieto protestné úmrtia nakoniec spôsobili koniec diktátora Diema.

„V 60. rokoch sa upálilo viac než sto ľudí po celom svete. Bolo to desaťročie plné neprávosti.“

Šesť rokov nato sa v Prahe, inšpirovaný mníchmi, upálil Jan Palach. Režim sa síce udržal ďalších dvadsať rokov, no bol to práve Palachov týždeň, ktorý odštartoval revolúciu. 

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite