Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Resoty očami Michala Oláha: Ťažká voľba tradičného konzervatívca

.michal Oláh .stĺpčeky .resoty očami Michala Oláha

Niekedy je v našom útulku úplný pokoj. Chlapi sú v práci alebo u lekárov, sestra Rita varí a ja sedím v záhrade a rozmýšľam nad tým, prečo sa slovenský katolicizmus dostal do slepej uličky.

Resoty očami Michala Oláha: Ťažká voľba tradičného konzervatívca Natália Ložeková / natalialozekova.sk

už viac než 300 rokov, prakticky už od Tridentského koncilu, sa katolícka cirkev ako inštitúcia dostala do defenzívy. Po dlhom období mocenského, ekonomického, myšlienkového i vojenského vplyvu sa stalo niečo nepredstaviteľné. Časť veriacich s celými vyspelými krajinami sa jednoducho odtrhla. Katolícka cirkev, neschopná vo svojej feudálnej štruktúre ani len elementárnej sebareflexie, nedokázala vyvodiť záver, že rozkol bol z väčšej časti jej vlastnou chybou, ale hľadala dôvody a nepriateľa inde. Tohto nepriateľa si zosobnila v pojme „slobodné a nezávislé myslenie“. Alebo, ako ho poznáme v dnešnej terminológii, liberalizmus. Jej veľká časť naďalej zostala žiť v presvedčení, že mocenským vplyvom sa dá určovať akosi kánonicky, čo si treba myslieť, ale aj v presvedčení, že všetko stále funguje, že sa tá inštitúcia dá aj naďalej nejako riadiť a veriaci ju budú slepo nasledovať. Je to sebaklam založený na nízkom stupni viery, a bola to vlastne neustála ideologická obrana. Strach, že diskusia a konflikt myšlienok budú opäť viesť k rozkolu, k oslabeniu.

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite