na Slovensku sa diskutuje o výškach jednotlivých daní a iných parciálnych zmenách, nie o reforme daní a verejných výdavkov, a politici reagujú. Po daňových spŕškach vlád pod taktovkou SMER-u vyšli rok pred parlamentnými voľbami dve menšie koaličné strany s návrhmi na zníženie vybraných daní a odvodov.
Vládam s ministrom financií Kažimírom nestačil veľký nárast daňových príjmov vďaka rýchlemu ekonomickému rastu. Ony zaviedli alebo zvýšili približne 20 daní a dvihli daňové zaťaženie. Bremeno daní ako administratívne vynútených platieb vzrástlo na 63 percent. Ekonomicky deštrukčný je najmä daňový hon na podnikateľov a obchodníkov v podobe dočasných daňových licencií, zvýšenia dane z príjmov právnických osôb, zavedenia dane z dividend, z poistenia a rôznych odvodov, najnovšie aj z obchodných reťazcov.
Pripomeňme, že dane neplatia podniky či obchody, ale v konečnom dôsledku vždy jednotlivci. Dane z podnikania zvyšujú náklady podnikateľov, finančnú záťaž však nesú v podobe vyšších cien ich zákazníci. Zdaňovanie kapitálu a jeho výnosov podkopáva investície, inovácie, tlmí produktivitu, deformuje produkčnú štruktúru a obmedzuje tvorbu zdrojov – a tým aj miezd zamestnancov. A slovenská daň z príjmov právnických osôb vo výške 21 percent zdaňuje zisky najviac v strednej a východnej Európe.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.