v januári som na tomto mieste spísal päť bezpečných predpovedí pre tento rok (.týždeň č. 1-2 / 2019), pričom č. 4 bol práve Ťokov odchod: „Nekonečné opravy kľúčovej diaľnice D1 si žiadajú buď výrazný pokrok, alebo politickú rituálnu obeť. B je pravdepodobnejšie.“ Premiér Babiš kade chodil, tade vykladal, že od šéfa českej pobočky stavebnej spoločnosti Skanska čakal viac. Pritom Dan Ťok nebol zlý minister: v tomto nevďačnom rezorte sa človek zvyčajne ani príliš neohreje a už ide (v roku 2011 takto zažilo Česko postupne hneď troch ministrov dopravy). Ťok ho riadil od decembra 2014, čo je tuzemský rekord. Podarila sa mu súťaž na prevádzkovateľa mýtneho systému (od roku 2020 ho od rakúskej firmy Kapsch preberá konzorcium slovenského SkyTollu a českej finančnej skupiny PPF). Za jeho éry sa – podľa správ Najvyššieho kontrolného úradu, ktorý má v Česku povesť nezávislej autority – vďaka väčšej konkurencii zlacnila výstavba diaľnic o polovicu, z 13 miliónov eur za kilometer na 6 miliónov eur. Lenže sa strašne vlečie: príprava na stavbu diaľnice trvá podľa toho istého NKÚ v Česku trinásť rokov, kým v Poľsku už len päť rokov. Ministra Ťoka však podľa jeho slov neustála kritika unavila, takže má chuť skončiť v politike úplne – doteraz je poslancom za Babišovo ANO – a vrátiť sa do biznisu.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.