Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Sociálna spravodlivosť a civilizácia

.peter Gonda .stĺpčeky .iný pohľad

Pod vlajkou sociálnej spravodlivosti sa zo Západu čoraz viac šíri kritika jeho trhových a iných civilizačných základov. Preto sú znovu aktuálne argumenty Friedricha Hayeka, ktorého 120. výročie narodenia sme si nedávno pripomenuli.

Sociálna spravodlivosť a civilizácia Natália Ložeková / natalialozekova.sk

pre mnohých intelektuálov a politikov je dnes „sociálna spravodlivosť“ magickým zaklínadlom. Ľahšie získavajú podporu verejnosti, keď obviňujú trh, zisky a príjmy bohatých zo „sociálnej nespravodlivosti“ a presadzujú regulácie na vyrovnávanie majetkových či iných rozdielov. Také sú aj aktuálne návrhy na enormné zdanenie a vyvlastnenie majetkov bohatých jednotlivcov a ich firiem. 

Sociálna spravodlivosť znie lákavo. Ľudia si pod ňou predstavia rôzne nároky na niečo z peňazí iných. Prispieva však k orwellovskému mäteniu pojmov. Friedrich Hayek upozornil, že prívlastok „sociálny“ nadbytočne a protirečivo dopĺňa spravodlivosť. Tá totiž stojí na univerzálnom pravidle nepoškodzovať ostatných na živote, slobode, vlastníctve či dohodách. Podstata spravodlivosti je spojená s činmi a konaním aktívnych jednotlivcov, nie so stavom vecí. Trh a rozdelenie príjmov v spoločnosti, ako nezamýšľané dôsledky aktivít ľudí, nemôžu byť nespravodlivé. Sú nimi až konania jednotlivcov, ktorí napríklad iných podvedú alebo okradnú.

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite