Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Hľadanie krásy

.marína Gálisová .stĺpčeky .cirkev pod lupou

Začiatkom tohto roka napísal Benjamin Sutton na vplyvnom umeleckom portáli Artsy.net zaujímavý článok o tom, ako sa vyvíjal postoj Katolíckej cirkvi k výtvarnému umeniu – konkrétne v podobe finančnej podpory. 

v texte s názvom What Happened to the Catholic Church's Art Patronage opisuje, ako sa angažmán Cirkvi v umení transformoval. Po dlhé stáročia bola Katolícka cirkev štedrou mecenáškou umelcov a zadávateľkou umeleckých zákaziek. Dnes je to inak. Mecenáši umenia sú skôr sekulárni, cirkevných zákaziek je minimum (s výnimkou tých „utilitárnych“ ako chrámy či iné potrebné budovy). Sutton sa pýta: Kde sú novodobí Michelangelovia? Prečo Katolícka cirkev nemá „svojich“ umelcov, ktorí by vytvorili nadčasovo hodnotné, geniálne diela na jej pokyn, za jej peniaze? Na príčine sú dejinné premeny, odchod moci a kapitálu z rúk cirkevných do sekulárnej oblasti. Moc a kapitál – to je dôležitá položka, keď hovoríme o zadávaní umeleckých zákaziek. Ale Sutton, kritik a odborník na trh s výtvarným umením, hovorí len o tom, čo patrí do jeho oblasti záujmu. Výtvarné diela toho typu, za akými žiali, sú maximálne kapitálovo náročné a sám uznáva, že dnes sa Katolícka cirkev ani nemôže stať opäť mecenáškou toho typu, akou bola za čias vzniku výzdoby Sixtínskej kaplnky. A vlastne to od nej ani nechce.

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite