Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Komentár Rudolfa Zajaca: Nezdravé voľby

.rudolf Zajac .stĺpčeky

Voľby sa nezadržateľne blížia. Strany sľubujú a sľubujú, až sa niekedy zdá, že ich volebné štáby rozmýšľajú nad tým, čo ešte zabudli sľúbiť. Za našich čias sme považovali za poctivé sľubovať iba to, čo sa dalo splniť, a tak sme sa líšili od tých, ktoré sľubovali ružové zajtrajšky.

v súčasnosti každý sľubuje všetko. To komplikuje možnosť voliča orientovať sa. Autor za dobré kritérium považuje hodnotenie toho, čo chcú strany urobiť so zdravotníctvom, pretože tu treba vyriešiť viacero problémov.

Namiesto sľubov typu „Vyriešime, zabezpečíme, dáme“ a podobne je dôležité, aby v programe objasnili svoj názor na chyby, ich príčinu a spôsob, ako sa budú riešiť. Musí byť stanovená etiológia, patogenéza a terapia.

Tak napríklad: budú musieť povedať, ako chcú určiť nárok občana na úhradu zdravotnej starostlivosti zo solidárneho zdravotného poistenia. V kontexte článku 40 Ústavy SR a predstavy veľkej skupiny ľudí, že všetka zdravotná starostlivosť musí byť zadarmo (pre nich), to znamená, že musí byť plne hradená z poistenia, čo je politicky ťažké a odborne náročné. Ťažké preto, lebo ľudia 40 rokov za socializmu a posledných 12 rokov za ficoizmu nepočúvali nič iné, ako len to, že nesmú platiť. Samozrejme, vtedy aj teraz platili ako najatí – keď nie oficiálne, tak pod stolom.

Niektoré strany hovoria niečo o štandarde a nadštandarde, no čo pod tým majú na mysli, nevieme. Nie je možné financovať celé zdravotníctvo iba zo solidárneho poistenia. Jedným zo zásadných výsledkov reformy 2002 – 2004 bol spôsob, akým sa dá transparentne a zrozumiteľne definovať nárok občana na úhradu zo zdravotného poistenia, na úhradu služieb spojených s poskytovaním zdravotnej starostlivosti aj na úhradu štandardu a nadštandardu v komforte, ale nie kvalite poskytovaných služieb. V súlade s Ústavou sme to vyriešili, politické rozhodnutie malo byť na ďalších vládach. A nevyzerá to tak, žeby na to mali odvahu a, žiaľ, ani vedomosti. 

Iným problémom, ktorý budú musieť strany vyriešiť, je otázka právneho postavenia štátnych nemocníc. Z pohľadu práva sú v prvom rade tieto nemocnice správcom majetku štátu a keďže ho majú právo používať, tak sú aj poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti. Z iného pohľadu sú to však štátne príspevkové organizácie, ktorými však nie sú, keďže nedostávajú minimálne 50-percentný príspevok od zriaďovateľa – štátu – na mzdy, čo je hlavná podmienka na to, aby mohli byť príspevkovými organizáciami.

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite